تری سدیم سیترات به عنوان یکی از نمکهای اسید سیتریک است .نمکهای سیترات طعم شور مایل به ترش دارند و کلا این ماده یک قلیایی ملایم است . در صنعت غذایی به عنوان طعم دهنده برای مواد غذائی استفاده می شود .

این ماده در  کنار اسیدهای ضعیف به عنوان یه اسید زوج و به عنوان بافر استفاده می شود. محلول 5گرم در 100 سی سی آب آن  ‚ پی اچ  بین 7.5 تا 9 دارد.

حواص شیمیایی:

این ماده پودر سفید رنگی است که در آب کاملا مخلول بوده ودر انواع الکل ها نامحلول است .

آنالیز تری سدیم سیترات

کاربردهای پزشکی :

در پزشکی از این ماده برای کم کردن اسیدیته ادرار استفاده می شود.که این کمک می کند تا کلیه ها از اسیدیته ادرار خلاص شوند. در غیر اینصورت ممکن است منجر به نقرس یا سنگ کلیه شود. این طبابت می تواند به بهبود بیماری کلیه ها کمک کند.سیتریک اسید و نمکهای سیترات و پتاسیم به دسته ایی از  داروها اطلاق می شود که قلیایی کننده ادرار هستند.به دلیل این شرایط نیاز است که شما ورودی پتاسیم و سدیم بدنتان را کنترل کنید . و این بستگی به  پزشک دارد که چقدر برای برای بیماری شما سدیم و پتاسیم تجویز کند.

استفاده از داروهای حاوی سیتریک اسید و تری سدیم سیترات :

ظرفهای مایع دارو را قبل از هردوز استفاده به شدت تکان دهید. اگراز راه دهان و خوردنی این دارو را استفاده می کنید 4بار در روز یا بسته به تجویز پزشکتان مصرف کنید . برای جلوگیری از اسهال و ناراحتی های معده هر دوز مصرفی را بعد از غذا میل کنید . یا با 120تا 140میلی لیتر آب سرد یا آب میوه مخلوط کنید و بعد  آن میل کنید یا توصیه پزشکتان را در این مورد به کار گیرید .سرد کردن  فرم مایع این ماده ممکن است طعم آن را برای نوشیدن بهترکند. مقدار زیادی آب یا نوشیدنی بعد از خوردن این دارو ‚ بیاشامید مگر اینکه توصیه پزشک چیزی غیر از این باشد.

سایدافکت داروهای حاوی سیترات :

شخص نباید داروهای حاوی سیتریک اسید و سدیم سیترات را استفاده کند اگر:

مشکل نارسائی کلیه دارد

اگر ناراحتی قلبی جدی دارد (یا دچار حمله قلبی شده است)

دچار بی نظمی آدر نالین است

سطح بالائی از پتاسیم در خون دارید

شرائط ژنتیکی دارید که باعث می شود ضعف ماهیچه ایی داشته باشید

اگر دچار کم آبی مفرط هستید

اگر مشکل دفع ادرار دارید

در این شرایط به دکتر خود بگوئید که :

دجار ناراحتی کلیه هستید

بیماری قلبی دارید مثل فشارخون بالا

دچار گرفتگی عضلات دست و پا هستید

به بیماری های دوران حاملگی مبتلا هستید.

عدم توازن در الکترولیت بدن دارید (سطح پتاسیم و منیزیم خونتان بسیار پائین است)

کاربردهای صنعتی تری سدیم سیترات:

این ماده یک عامل موثر برای حذف رسوبات از دیگ بخار است . همچنین در رادیاتور اتومبیل ها کارایی حوبی از خود نشان داده است. رادیاتور اتومبیل ها چون حاوی آب گرم هیستند مستعدد هر واکنشی هستند . مخصوصا مواقعی که از ضدیخ خوب استفاده نمی شود آلیاژهای رادیاتور شروع به زنگ زدگی می کند. و این زنگ ها به همراه رسوبات کلسیم و منیزیم موجود در آب رسوباتی را بوجود می آورند که گاها باعث انسداد رادیاتورها می شوند. سیترات سدیم وقتی در آب گرم حل می شود می تواند این رسوبات را بدون ضرر رساندن به فلز رادیاتور در خود حل کرده و حذف کنند.

درشوینده ها

این ماده به عنوان نرم کننده و تنظیم کتتده pH استفاده می شود. استفاده از آن در شوینده های ظرفشویی و لباسشویی رایج است .

در محصولات مراقبت شخصی :

این محصول مطابق با استانداردهای مراقبت شخصی است .و در محصولاتی مانند نرم کننده ها ‚ شامپوها ‚ کرم های ضد آفتاب و نرم کننده ها و دستمال مرطوب کننده دست  و صابون ها و محصولاتی از این قبیل استفاده می شود .

در مواد خوراکی :

به عنوان طعم دهنده در تعداد خاصی از نوشیدنی ها استفاده می شود. همچنین در تهیه تعدادی از سس ها استفاده می شود. در تهیه نوشیدنی های آماده ‚ استفاده می شود و همین طور در نوشیدنی های ترکیبی طعمی ترش مزه می دهد. در مخلوط ژلاتین ها ‚ بستنی ‚ ماست ‚ مربا ‚ پودر شیر و شیرینی ها و پنیرهای فرایند شده و نوشیدنی های کربن دار استفاده می شود.

به عنوان پایدارکننده امولسیفایر وقتی پنیر درست می شود استفاده می شود. و در موقعی که در ترکیب پنیر استفاده می شود  اجازه می دهد پنیر ذوب شود بدون اینکه حالت گریس مانند به خود بگیرد و بدون اینکه چربی آن جداشود.