آماده سازی سطوح فلزی :

برای آماده سازی سطوح فلزی برای رنگ یا سایر پوشش ها، حداقل روش های تمیزکاری مورد نیاز است. ذرات محکم چسبیده به سطح، آثار زنگ و پوشش های قبلی باید به روش ها و فشار های متفاوتی  برداشته شوند. انواع روش ها به شرح ذیل هستند:

روش های تمیزکردن شیمیایی :

در روش تمیزکاری شیمیایی، روغن، گریس و آلودگی ها با حلال های آلی و ترژنت ها یا سایر مواد شیمیایی تمیز می شوند. تمیزکاری می تواند با روش های کلی شویی، تمیزکردن با بخار و دی گریسل کردن با بخار انجام شوند این کار با یک یا چند عدد از تکنیک های ذیل انجام میگیرد.

تمیزکننده یا دی گریس کننده خالص :

ابتدا هر گونه ذرات، گریس ، روغن، چسب و یا احتمالا قیر را از روی سطح تمیز کنید. با یک تکه پارچه، برس یا چیزی شبیه لباس آغشته به مواد شیمیایی سطح را تمیز کنید و بعد آبکشی کنید. برای کاربرد های بزرگتر، تمیز کننده و دی گریس کننده باید با آب استفاده شود. تمام سطوح قبل از کاربرد پوشش نهایی باید کاملا خشک شوند.

آماده سازی سطوح فلزی با بخار :

این روش برای برداشته شدن، گریس، روغن، نمک، اسید، مواد قلیایی و هرگونه مواد شیمیایی برجای مانده توصیه می شود. برای ماکزیمم اثر پاک شوندگی، تمیزکنندگی بخار به همراه تمیزکننده های قلیایی توصیه می شود. سطوح باید بطورکامل خشک و عاری از هرگونه ذرات برجای مانده قبل از کاربرد پوشش نهایی هستند.

آماده سازی سطوح فلزی با تمیزکننده های قلیایی :

برای برداشته شدن ذرات کثیفی، روغن ، چربی و مواد دیگر. سطح محلول را با دترجنت های تجاری همچون تری سدیم فسفات شست و شو دهید. سپس سطح را با آب تازه شست و شو دهید. سطح بایستی قبل از برش داده شدن عاری از هرنوع مواد برجای مانده و خشک باشد.

آماده سازی سطوح با بخار

آماده سازی سطوح فلزی با تمیز کننده های حلالی و فرار :

مطمئن شوید بطور کامل تهویه شده باشد. حلال مورد نظر را به سطح با پارچه، اسفنج و برس بمالید، تا هرگونه گریس و آلودگی پاک شود. چندین روش تمیزکاری با حلال توصیه می شود. برای بهترین نتیجه و مقرون به صرفه ترین روش، تمیزکننده های قلیایی مناسب هستند.

آماده سازی سطوح با مواد قلیایی

روش های تمیزکردن سطوح فلزی با مواد ساینده :

روش های آماده سازی سطوح با مواد ساینده، روش های موثری است که برای تمیز کردن سطح فولادی و بتونی قبل از برش استفاده می شود. این روش برای برداشته شدن هرگونه رسوب ملایم، زنگزدگی های سخت و پوشش های قبلی از سطوح استفاده می شود. انتخاب دقیق تجهیزات، نازل و مواد ساینده ضروری است. از هرگونه مواد ساینده با مش 18 تا 40 جلوگیری کنید.

  1. قبل از تمیز کردن با مواد ساینده هرگونه گریس نمک، مواد  شیمیایی و نا خالصی های مشابه را با مواد شیمیایی جدا کنید.
  2. قبل از تمیز کردن با مواد ساینده، هرگونه جوش را خارج کنید.
  3. مواد ساینده در گرید های خالص در انواع خاصی بیشتر استفاده می شود.
  4. بعد از استفاده از مواد ساینده، هرگونه ذرات برجای مانده را بادستمال یا محافظ دیگر تمیز کنید.
  5. سطوح تمیز کننده با مواد ساینده قبل از آلوده شدن مجدد در مکان هایی که تمیز می شود پوشش داده شوند.

برای آشنایی با مواد تمیزکننده سطوح سازگار با محیط زیست به منابع معتبر مراجعه کنید.

آماده سازی سطوح با شن

فروش پوشش های فسفاته برای آماده سازی سطوح فلزی :

فسفاته آهن، فسفاته روی ، فسفاته منگنز و چربی گیر