سود پرک|کاستیک سودا|سدیم هیدروکسید

سدیم هیدروکسید یا سود پرک،کاستیک سودا  که به عنوان قلیا شناخته شده است یک ماده جامد سفید رنگ  معدنی با فرمول NAOH  است  .بیشتر به صورت پرک(فلکس) عرضه میگردد و به همین دلیل با نام سود پرک شناخته می شود. همچنین در بازار به صورت سود مایع هم قابل ارائه است.  جز یونی جامد سفیدی است که شامل کاتیون های Na+  و آنیون های OH- است.

 سود پرک یا همان سدیم هیدروکسید باز به شدت خورنده ای است که باعث تجزیه پروتئین ها در دمای محیط می شود و باعث سوختگی شدید می شود . به همین دلیل به نام سود سوز آور شناخته می شود و برای استفاده حتما باید به نکات ایمنی توجه کرد.  به شدت در آب محلول است و به آسانی رطوبت و دی اکسید کربن را از هوا جذب می کند  و یک سری هیدراتها را به فرم NaOH-nH2O تشکیل می دهد. کریستال های هیدروژن مونوهیدرات آن به فرم NAOH,H2O  در دمای12.3 تا 62 درجه سانتی گراد  از آب کریستاله می شود . مانند  هیدروکسید های ساده ، سود پرک به کثرت در خنثی سازی آب و اسید کربونیک برای تبدیل pH استفاده می شود .

سود گرانول

کاربرد در کاغذ سازی

سود گرانول

کاربرد در تصفیه آب

سود پرک - سدیم هیدروکسید - کاستیک سودا –سود سوز آور – caustic soda

موارد استفاده سود پرک

 کاربرد های  سودپرک در صنایع رنگرزی، چرم و نساجی، نفت و گاز، چربی گیر ها ، صنایع غذایی، تولید کارتن و کاغذ ، دارو سازی ، صنایع فلزی ، صنایع نظامی ، صنایع پتروشیمی و پلیمر ، خنثی سازی اسید و باتری سازی ، صنایع شیر و کنسرو سازی  بسیار فراوان است.

واکنش ها :

سود سوزآور با اسیدهای پروتیک واکنش داده ،  آب و نمک های مربوطه را تولید می کند. برای مثال یا اسید هیدروکلریک واکنش می دهد تا کلرید سدیم را تولید کند.

NaOH(aq)+HCL(aq)→NaCL(aq)+H2O(L)

یه طور کلی چنین واکنش خنثی شدنی،  ناشی از یک واکنش تبادل یونی است.

OH(aq)+H(aq)→H2O(L)

این نوع از واکنش ها که با یک اسید قوی انجام می گیرد ،  حرارت آزاذ می کند و گرمازا است. چنین واکنش های اسید و باز جهت مقاصد تیتراسیون انجام می گیرد. در هرصورت سود سوزآور بعنوان استاندارد اولیه استفاده نمی شود چرا که آب دوست است و کربن دی اکسید را از هوا جذب می کند.

واکنش یا اکسیدهای اسیدی :

سدیم هیدروکسید می تواند با اکسیدهای اسیدی مثل دی اکسید سولفور واکنش دهد.چنین واکنش هایی اغلب یرای حذف گازهای اسیدی مثل   H2S و  SO2   اتجام می گیرد.این گازهای اسیدی در جریان سوزاندن ذغال سنگ یوجود می آید. که سود سوز آور می تواند از نشر این گازهای اسیدی در اتمسفر جلوگیری کند.

2NaOH+SO2→Na2SO3+H2O

واکنش با فلزات و اکسیدها :

شیشه در دمای محیط با مخلولهای سدیم هیدروکسید به کندی واکنش می دهد تا سیلیکات های محلول را شکل دهد.به این دلیل شیرها و فلنح های شیشه ایی که در معرض سدیم هیدروکسید قرار می گیزند تمایل به یخ زدگی دارند.راکتورهای شیمیائئ با روکش شیشه که در معرض طولانی مدت سود قرار می گیرند  به  شدت آسیب می یینند. سود در دمای اتاق به آهن اثر نمی کند. و آهن فقط در اسید حل می شود و بر باز بی اثز است. ولی به هر ترتیب در دماهای بالا(مثلا بالای 500درجه سانتی گراد) آهن می تواند با گرقتن گرما با سود اکسید آهن دو و سدیم فلزی و گاز هیدروژن را بدهد.

خواص سود پرک

جرم مولکولی : 39.997 g/mol

ظاهر: کریستال های سفید و  ….. و ظاهر شفاف

طعم : بدون طعم

دانسیته: 2.13     g/cm³

نقطه ذوب : 323 درجه سانتی گراد

      جوش: 1388 درجه سانتی گراد

حلالیت در  : آب      صفر درجه  418 g/lit 

                          25 درجه 1000 g/lit

                          100 درجه 3370 g/lit

                         گلیسیرین محلول

                         آمونیاک ناچیز

                        اتر نامحلول

                        پروپیلن گلیکول به کندی حل می شود

                        متانول 238g/lit

                        اتاتول کمتر از 139g/lit  

آنالیز سود گرانول:

سودهای گرانول با توجه به خلوص آنالیز متفاوتی دارند که یک نمونه از آنها به شرح ذیل است

Caustic Soda Granulated Analysis

قیمت سود پرک در بازار

کیمیا تجارت عرضه کننده و تامین کننده سودپرک نیروکلر، سودپرک گوهر، سود گرانول روس ، سودپرک کاسپین و سایر برند های معتبر در بسته بندی های 25 کیلوگرمی می باشد. جهت استعلام قیمت سود پرک در بازار با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شماره موبایل: 09123804076

شماره تماس دفتر:02144214305-02144217334

همچنین بخوانید:

روش های تولید سود پرک

 جهت نیاز به توضیحات بیشتر به منابع معتبر در این زمینه مراجعه کنید .

سودپرک

سودپرک ماهان

تفاوت انواع مختلف کاستیک سودا:

قبل از بررسی   انواع مختلف کاستیک سودا بایستی روش تولید سود جامد را بررسی کنیم .بیشتر سود جامد از سودمایع که محصول اصلی پتروشیمی است تولید می شود.در هنگام استخراج نفت خام محصولات فرعی زیادی که به اصطلاح بای پروداکت هستند (By Product )هستند تولید می شوند. سودمایع یکی از این محصولات است که به صورت جدافروخته می شود. این ماده  با تانکرهای مخصوص حمل شده و به سمت شرکتهایی که قصد جامد کردن سود را دارند حمل می شود.  برای جامد کردن محصول در پالت های جداگانه به آنها حرارت داده می شود. سپس مایع داغ و مذاب از یک مسیری به جریان می افتد. در این مسیر به شدت سرد شده وبه اشکال مختلف در می آید.

اشکال مختلف کاستیک سودا

مایع مذاب اگر بخواهد پرک شود . از بین دو غلتک به فاصله خیلی کم رد شده و برش داده می شود . سودگرانول مسیر متفاوتی برای تولید دارد.در روش تولید سود گرانول‚بایستی آب محتوی مخلولهای غلیظ سود بسیار کم شده و به زیر 0.5 درصد تقلیل پیداکند. ویا به اصطلاح از یک روش تبخیر کاملا مکانیزه  برای تولید سود سوز آور استفاده شود. در این فرآیند یک محلول غلبظ  سودسوزآور را در یک یرج با دمای 200 تا 300 دجه سانتی گراد عبور می دهند. در کنار جریان سود ‚ یک جریان گاز یاسرعت مناسب عبور داده می شود. این جریان گاز سرعتش باید اندازه ایی باشد که تغییر شکل در فرآیند سود گرانول ندهد. و وظیفه آب گیری از سود غلیظ را برعهده دارد.

محلول سود سوزآوری که در این مرحله فرآیند استفاده می شود غلظت 80 تا 95 درصد را دارد. فرآبند به صورت تبخیر اتوماتیک انجام می گیرد. و آدیاباتیک ایزوترمال است. در تشریح آدیاباتیک ایزوترمال باید گفت بک فرآیند ترمودینامیکی است. و باید وارد مباحث ترمودینامیک شد و فقط ساده باید گفت در فرآیندهای آدیاباتیک انتقال گرما صفر است. و تبادل گرما بین جریان گاز و جریان سود مایع غلیظ انجام می گیرد.یک روش این فرآیند به صورت اسپری محلول سود به پائین برج است که از جهت دیگر هوا یا جریان یک گاز بی اثر می گذرد و بخار آب را با خود حمل می کند.

برندهای مختلف سودپرک:
سودپرک گوهر :

سودپرک گوهر شیمی بوسیله مهندسین حبره از سال 1377توسط مهندسین و کاشناسان خبره کار خود را آغاز کرده است.

این شرکت درسال 1378در منطقه صنعتی اشتهارد‚ گروه کاویان گوهر را ایجاد کرد. و هدف توسعه صنابع کشور بود . واینکه صنایع بایستی متکی به منابع اولیه داخلی باشند. در سال 1384دومین کارخانه را در منطقه پتروگوهر پارس در  منطقه و یژه اقتصادی پتروشیمی در خوزستان کار خود را توسعه دادند. و به عنوان بزرگترین تولیدکننده سودپرک شاخته شدند.

شرکت گوهر با بهره گیری از  تکنولوژی بروز ‚ و آزمایشگاههای متعدد و دپارتمان بخش تحقیق و توسعه ‚ سعی در تولید مخصولات مرغوب و کیفیت عالی را دارد. گواهینامه ISO و TUV و همچنین گواهی استاندارد ایران ‚ چند مورد از گواهی های این شرکت است . و تقریبا 50 درصد صنایع کشور از تولیدات این شرکت استفاده می کنند.

دسترسی به شرکتهای پتروشیمی ‚ جهت تامین مواد اولیه و همچنین آبهای آزاد و راه آهن سراسری ‚ جهت صادرات محصول  از نقاط قوت این شرکت است.

سود پرک نیروکلر

شرکت نیروکلر در حهت توسعه فن آوری آب و فاضلاب و به منظور ارتقای سلامت و پاکیزگی از سال 1376شروع به کار کرد. هدف استفاده از منابع داخلی بود . با سرمایه گذاری بانک صتعت ومعدن و وزارت نیرو شروع به کار کرد. بهره برداری از همان سال شروع شد. با استفاده از بهترین تجهیزات و به کارگیری تکنولوژی روز دنیا و استفاده از کارکنان کار آمد و متخصص ضمن اخذ استانداردهای بین المللی در زمینه مدیریت کیفیت و محیط زیست , بخش عمده ایی از نیاز صنایع کشوررا برطرف کرده است .

افزایش نیاز داخل و استقبال از سود پرک این کارخانه باعث شد که تولید  محصولات این شرکت افزایش یابد . و صادرات به 20 کشور دنیا داشته باشد. . تقریبا توان تولید محصولات این شرکت به دو برابر اول افزایش پیدا کرد . همچنین ظرفیت تولید گاز کلر این شرکت از 40 تن به 95 تن در روز در سال 97 رسید .

سود پرک نیروکلردر کارخانه نیروکلر تولید می شود .کار خانه نیرو کلر در شهر اصفهان و در ناخیه صنعتی اشتر جان واقع شده است .

سود پرک کلر پارس

کارخانه کلر پارس در زمینه تولید کلر و مشتقات سود سوز آور ودر سال 1366 کار خود را در تبریز آغاز کرد . در همان سال کارخانه خود را ثبت کرد. با خرید ماشین آلات خارجی از کشور ایتالیا کار خود را آغاز کرد . در سال 72فعالیت پروژه رسما آغاز شد . ودر نیمه دوم سال 1377با حضور رءیس جمهور وقت به بهره برداری رسید .

طرح توسعه کارخانه از همان ابتدا آغاز شد . و ظرفیت تولید یکی از مخصولات بنام کلر از 20 تن در روز به بیشتر از 50 تن در روز افزایش یافت . و روند رو به رشد آن همچنان طی شد. وضعیت استراتژیک و جغرافیائی این کشور و قرار گرفتن در مسیر راه آهن ریلی باعث شد این شرکت بتواند 65000 تن انواع محصولات را به کشورهای همسایه صادر کند .

این شرکتدر ادامه با دریافت پروانه بهداشتی از سازمان غذا و دارو و کسب گواهینامه های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی در جهت افزایش رضایت مشتریان خود حرکت کرد. با تجهیز آزمایشگاه مدرن خود در شمال غرب کشور علاوه بر آنالیز دقیق محصولات خود , خدمات مطلوبی در زمینه آزمایشگاه  را به صاحبان صنایع کشور ارائه کرد .

محصولات این شرکت در زمینه نیروگاه , پالایشگاه نفت و گاز و کاغذ و نساجی مصرف می شوند.

استفاده از تکنولوژی به روز باعث شده محصولات این شرکت عاری از هرگونه ناحالصی جیوه باشد . که گامی مهمی در زمینه دوستداری محیط زیست است . این شرکت علاوه بر تامین نیاز صنایع داخل ,محصولات خود را به 46 کشور دنیا صادر می کند.

محصولات این شرکت علاوه بر سود پرک کلر پارس , آب اکسیژنه , اسید کلریدریک , کلرور فریک , کلر مایع , هیپو کلریت سدیم , آب ژاول و پارافین کلره می باشد.

سود پرک کلران

شرکت کلران  با کمک بخش خصوصی در سال 1362 کار خود را آغاز نمود. در شروع کار مساحتی بالغ بر 22000متر مربع را به خود اختصاص داد. درسال 1375 در شهرک صنعتی سمنان به بهره برداری رسید . و در ادامه با هدف توسعه کارخانه خود در زمینی به مساحت 100هار متر مربع تولید بعضی از محصولات مثل کلر را به 200 تن در روز افزایش دهد.

گروه صنعتی کلران با بیش از سی سال سابقه کار تولیدی  و با کمک متخصصان حود توانسته است ضمن افزایش ظرفیت تولید خود, کیفیت محصولات تولیدی را ارتقا بخشد . در همین راستا موفق به کسب گواهینامه های های مدیریتی  ایزو و همچنین محیط زیست شده است . در ادامه اخذ تاییدیه آزمایشگاه همکار  از مرکز تایید صلاحیت ایران در زمینه بازرسی دوره ایی از سیلندر و مخازن کلر بوده است . و توانسته است استانداردهای تشویقی . پروانه های بهداشتی را برای کلیه مخصولات خود بگیرد .

سود پرک کلران و هیپو کلریت کلسیم و اسید کلریدریک و سودمایع و کلسیم کلراید بعضی از محصولات این شرکت است . 

سود پرک تابش شیمی

این شرکت سال 1378با عنوان تولیدکننده هیدروکسیدسدیم کار خود را آغازکرد. محل شرکت در شهرک صنعتی پرندک تهران است. ظرفیت تولیدی شرکت 10هزار تن درسال است.خلوص سودپرک تولیدی این مجموعه 99درصد با تلورانس 1درصد است.

کیفیت بالای سودپرک تولیدی این مجموعه ‚ یاعث شده این شرکت بتواند صادرات خوبی به کشورهای همسایه داشته یاشد.

مصرف کننده های این شرکت ‚  شرکتهای تصفیه روغن و روغن  نباتی کاغذ سازی ‚ صنایع آلومینیوم سازی ‚ شیشه سازی و باطری سازی و ..   هستند.

بسته بتدی این محصول در کیسه دولایه 25 کیلوئی است. یایستی دقت داشت سودپرک به شدت خورنده آلومینیوم است. لذا ظروف نگهداری آن به هیچ وجه نباید آلومینیومی باشد.

سود پرک بندر امام :

شرکت تولیدی سود پرک بندر امام درسال 1380 قعالیت خود را با دو خط تولیدی آغاز  کزد. در سال 1382 با توجه به رویکرد مدیران شرکت در جهت اقزایش ظرقیت تولید و همت و تلاش پرسنل شرکت ‚ چهار خط تولیدی دیگز اضافه شد و ظرقیت رسمی تولید به 100 تن در روز رسید. تناژ بالای تولیدی این شرکت نقش موثری در کمک به صنایع داخلی کشور کرد.

تولید در این شرکت سه شیفت بوده و بدون وقفه ادامه دارد. آرمابشگاههای این شرکت مجهز یوده و حدود 30 کازشناس مهندسی شیمی در این شرکت مشغول به کار هستند.