با کربنات سدیم و کاربرد های آن بیشتر آشنا شوید

با کربنات سدیم و کاربرد های آن بیشتر آشنا شوید

کربنات سدیم  یکی از ترکیبات شیمیایی پر کاربرد در صنایع مختلف می باشد. در بخش طرح های تولیدی سود آور شیمیایی درباره روش تولید کربنات سدیم صحبت کردیم . همچنین با کربنات مراغه آشنا شدیم . این ماده شیمیایی دارای دو فرم سبک و سنگین می باشد که هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند در صنایع مختلفی مانند شیشه و سرامیک ، پاک کننده ها و بی کرومات ها و … مورد استفاده قرار می گیرند . منظور از این دسته بندی تفاوت در دانسیته این ترکیب می باشد . یکی از روش های تولید آن استفاده از پساب خمیر کاغذ بوده که روشی ارزان و برای تولید در مقیاس کم است. همچنین می توان از نمک معمولی نیز برای تولید این ترکیب شیمیایی بهره برد. در این روش نمک معمولی ، آب ، دی اکسید کربن و محلول آمونیاک در شرایط مشخصی با یکدیگر در تماس قرار می گیرند و محصول نهایی کربنات سدیم خواهد بود . در ادامه قصد داریم با معرفی هر یک از فرم های کربنات سدیم با کاربرد آن ها بیشتر آشنا شویم .

 

کاربرد کربنات سدیم سبک

کاربرد کربنات سدیم سبک

منظور از کربنات سدیم سبک فرمی از این ترکیب است که محتوای سدیم کلراید در آن به کمتر از ۰٫۵ درصد می رسد. از کربنات سدیم سبک معمولا در واکنش هایی که نیاز به ماده محلول دارند استفاده می شود . به عنوان مثال در صنایع غذایی و آشامیدنی ها و همچنین در تولید منسوجات می توان از فرم سبک آن استفاده نمود. در صنایع غذایی این ماده وظیفه تنظیم ترشی غذاها را بر عهده دارد . علاوه بر آن برای تولید ماکارونی نیز می توان از آن استفاده نمود. یکی از مهم ترین استفاده هایی که از کربنات سدیم سبک می شود بهره گیری از خواص آن در فرایند تصفیه آب است. کاربرد این محصول در تصفیه آب در مرحله خنثی سازی اسید ها و کلر بوده و به همین سبب اهمیت بالایی دارد . خاصیت پایداری و اندازه گیری آسان این ترکیب باعث شده در آزمایشگاه های شیمیایی برای انجام عملیات تیتراسیون مورد استفاده قرار گیرد.

 

کاربرد کربنات سدیم سنگین

 

کاربرد کربنات سدیم سنگین :

بر اساس بررسی های انجام شده بر روی روند تولید این محصول، مشخص گردید که کربنات سدیم سنگین محصولی است که پس از فرم سبک به وجود می آید . از لحاظ فرم شیمیایی کربنات سدیم سنگین جامد بوده و در ساخت محصولاتی نظیر شیشه مورد استفاده قرار می گیرند . علاوه بر این می توان از این ترکیب برای ذوب کردن سیلیس بهره برد . استفاده از کربنات سدیم سنگین در صنایعی مانند تولید شوینده ها نیز کاربرد فراوانی دارد .

 

جهت خرید کربنات سدیم و استعلام قیمت با ما تماس بگیرید .

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *