سودپرک در صابون جامد :

سودپرک، سدیم هیدروکسید و یا کاستیک سودا، یک ماده اولیه شیمیایی سنتی برای ساخت صابون جامد است. درحالی که پتاسیم هیدروکسید بیشتر در تولید صابون های مایع رایج است. اما باید در نظر داشت که تولید صابون مایع با سود پرک نیز امکان پذیر است. سودپرک یک پایه شیمیایی قوی برای استفاده در مواد گوناگون است، این ماده از الکترولیز سدیم کلراید بدست می آید. این ماده یک باز قوی محلول در آب است که وقتی به اب اضافه می شود، سودپرک پی اچ محلول را افزایش می دهد، این ویژگی سدیم هیدروکسید را به یک pH ایده ال برای فرمولاسیون اسیدی تبدیل می کند.

سودپرک در صابون جامد

خواص سود پرک:

سودپرک یک پایه ی ارگانیک و غیرمعدنی دارد . از این نظر که هیچ اتم کربنی در آن یافت نمی شود مشابه با آب است. هنگامی که این ماده با آب مخلوط می شود ,کاملا تبدیل به یون های هیدروکسید و سدیم می شود. همان طور که می دانید یون هیدروکسید دارای بار منفی و یون سدیم دارای بار مثبت است. این مقدار بالای یون های مثبت و منفی منجر به یک واکنش بشدت گرماده می شود .درنتیجه  به هیدرولیز چربی ها در فرآیند saponification در صابون سازی کمک می کند.

همچنین از سودپرک به عنوان شناساگر و یا واکنش دهنده برای تولید مواد دیگر در واکنش استفاده می شود. سودپرک باعث فرآیند saponification می شود . همچنین یک ماده ضروری برای تولید صابون است. هنگامی که سودپرک به یک مایع اضافه می شود،لایه ای از این ماده تشکیل می شود که هنگامی که با روغن و یا چربی مخلوط می شود، منجر به واکنش شیمیایی می شود که sponification نامیده می شود.

روش تولید صابون از سودپرک:

امروزه، بیشتر صنایع صابون سازی از طریق فرآیند تولید انبوه اقدام به تولید می کنند. مراحل ساخت صابون به وسیله سود پرک به صورت زیر است:

1.  از طریق یک ستون بلندعمودی از جنس استیل که هیدرولایز(hydrolyzer) نامیده می شود، چربی ها را یه اسید های چرب  و گلیسیرین تجزیه می کنند. این برج از دمای بالا برای برای تجزیه اسید های چرب به دو ماده تشکیل دهنده آن (گلیسیرین و اسیدچرب) استفاده می کند.

2.اسیدچرب خالص شده با مقدار مناسبی از سودپر ک باید مخلوط شود. در این مرحله سایر مواد شیمیایی به هدف افزایش مدت زمان sponification ،انقضاء ، افزایش قدرت پاک کنندگی و یا نیاز بازار اضافه می شود.اطلاعات بیشتر

مقایسه صابون جامد و صابون مایع :

 برای شستشوی دستها معمولا صابون جامد کمتر ‚ در مقایسه با صایون مایع استفاده می شود. دریک شستشوی معمولی 20 ثانیه ایی ‚  حدود 0.3گرم  صابوم جامد و حداقل 2گرم صابون مایع استفاده می شود. بنابراین صابون های مایع به دفع فاضلاب بیشتری نیازدارند.

صابون جامد دارای حداقل بسته بندی است. معمولا از یک برچسب کاغذی یرای آن استفاده می شود. در حالی که  صابون مایع در ظروف پلاستیکی و بطری های پلاستیکی بسته بتدی می شود. این ظروف برای تولید نیاز به انرژی و هزینه دارند. تصفیه آنها و بازگرداندن آنها هم یه طبیعت ‚ با مشکلات خاصی انجام می گیرد. البته بهتر است تا حد امکان ظروف محتوی  صابون های مایع  دور انداحته نشود . به اصطلاح از ظروف اصلی پرشده یا Make up شوند. این کار کمک قابل توجهی یه محیط زیست پیرامونی می کند.

نکته دیگر اینکه صایون جامد ترکیبی از چربی و ماده قلیائی کننده مثل سود پرک وکربنات سدیم است. در حالی که صابون های مایع به نوعی شوینده سنتزی هستند .این شوینده ها ترکیبی از سورفکتانت ها ‚  نرم کننده ها ‚  غلظت دهنده ها ‚  اسانس و ورنگ و .. هستند . بنابراین مواد شیمیائی بیشتری در مفایسه با صابون های جامد در آنها به کار رفته است.

سودپرک