دکستروز :

دکستروز یا آلفا د گلوکوپیرانوز مو نو هیدرات یک مونو سا خارید ساده سنتزی است که به عنوان منبع انرژی

استفاده می شود.دکستروز  شکر طبیعی با فرمول C6H12O6 HS است .دکستروز به طور عمده از گیاهان و جلبک ها در طی فتوسنتز آب و کربن مونو اکسید با استفاده از انرژی و نور خورشید تولید می شود.

دکستروز برای ساخت سلولز در دیواره سلولها به عنوان مهمترین و فراوانترین کربوهیدرات استفاده می شود.

دکستروز به عنوان پلیمر در گیاهانی همچون نشاسته و در کبد حیوانات برای متابولیسم ذخیره می شود . دکستروز یک مونو ساخارید شامل شش اتم کربن و یک گروه آلدئید است و بنابراین یک آلدو هگزوز است. برای آشنایی بیشتر با ساختار شیمیایی این ماده به منابع معتبر مراجعه کنید.

خواص شیمیایی :

فرمول شیمیایی :C6H12O6

جرم مولکولی:180.156g/mol

دانسیته:1.54g/cm3

حللالیت در آب : 909g/l(در 25C)

منابع دکستروز:

دکستروز به مقدار زیادی در میو ه هایی از قبیل  سیب ‚موز ‚هلو ‚توت فرنگی‚ پرتغال شیرین یافت می شود و در سبزیجاتی از قبیل هویج ‚سیب زمینی شیرین‚ فلفل قرمز ‚هویج و پیاز شیرین یافت می شود. دکستروز در ذرت شیرین هم یافت می شود.

تولید تجارتی :

دکستروز بطور صنعتی از نشاسته بوسیله هیدرولیز آنزیمی و با کمک گلوگز آمیلاز یا اسیدها تولید می شود. هیدرولیز آنزیمی بطور عمده با  هیدرولیز اسیدی کاتالیزوری جایگزین می شود.نتیجه شربت گلوگز (که بر مبنای خشک 90درصد گلوگز دارد)با تولید سالیانه 20 میلیون تن است .این دلیل آن است که کشاورزان به طور عمومی آن را شکر نشاسته نامگذاری می کنند.

موارد استفاده تجارتی:

دکستروزبه طور عمده در تولید فروکتوز و غذاهای شامل گلوگز استفاده می شود.در غذاها به عنوان شیرین کننده ‚ افزایش دهنده حجم غذا و طعم دهنده غذا برای شیرینی دهان استفاده می شود.منابع مختلفی از گلوگز همچون آب انگور یا مالت برای تخمیر اتانول در طی فرایند تولید نوشیدنی های الکلی  استفاده می شود.

اسیدهای آلی گوناگونی می توانند به طور بیو تکنولوژی از گلوگز تولید شوند .به عنوان مثال از تخمیر گلوگز در کنار مواد کمکی دیگر می توان به تولید استیک اسید ‚ اسید فوماریک و گلو کونیک اسید زسید.

اثرات در معرض قرارگیری:

چشم :ممکن است باعث خارش چشم شود.

پوست:ممکن است باعث خارش پوست شود.خطرات کمی برای در معرض قرار گیری از نوع صنعتی آن گزارش شده است.

بلعیدن:معمولا خطر خاصی متوجه شخص نمی شود. ممکن است باعث خارش دستگاه هاضمه شود.

تنفس:ممکن است باعث خارش کمی در دستکاه تنفسی شود.

کمکهای اولیه:

چشم :

در صورت آلودگی چشم ‚ پلک را بالا و پائین کنید. چشم را به طور مداوم با  آب شستشو دهید اگر خارش ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

پوست :

در صورت آلودگی پوست ‚ اگر خارش توسعه پیدا کرد و اجازه داد توصیه های پزشکی را به کار گیرید.

لباسها را قبل از استفاده مجدد بشوئید.پوست را با مقداری آب و صابون بشوئید.

بلعیدن :

در صورت بلع‚ توصیه های پزشکی را به کار گیرید . هرگز شخص را وادار به استفراغ نکنید . اگر شخص هوشیار است و حرکت دارد ‚ دهان اورا با 2تا 4فنجان شیر بشوئید اگر خارش ادامه پیدا کرد توصیه های پزشکی را به کار گیرید.

تنفس:

در صورت آلودگی ‚ شخص را از محل آلوده به هوای تازه منتقل کنید .اگر نفس نمی کشد به او تنفس مصنوعی بدهید اگر نفس کشیدن او مشکل است ‚ به او اکسیژن وصل کنید . اگر تنگی نفس ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید .

بسته بندی و فروش:

دکستروز درکیسه های دو لایه 25کیلویی به بازار عرضه می شود.

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید