اتانول یا اتیل الکل:

اتانول یا اتیل الکل چیست؟

اتانول  یا اتیل الکل یک الکل مایع ساخته شده از اکسیژن ‚هیدروژن و کربن است و از تخمیر شکر و یا نشاسته موجود در غلات بدست می آید.فرمول شیمیایی آن CH3CH2OHمی باشد.وزن مولکولی 46.07g/molدارد.اتانول یک مایع بدون بو است که نقطه جوش آن 78.2سانتیگراد و نقطه ذوب آن 114.1- درجه سانتیگراد می باشد.اتانول با نامهای اتیل الکل والکل غلات هم شناخته می شود .اتانول خالص قابل اشتعال است و به دلیل نقطه ذوب پایینی که دارد در ضد یخ استفاده می شود.این ماده در آب حل می شود و خودش هم حلال خوبی است که در عطرها و رنگ ها کاربرد دارد.

روشهای تولید اتانول یا اتیل الکل:

هنری فورد و الکساندر گراهام بل جزو اولین افرادی بودند که فهمیدند میزان بالای شکر در گیاهان میتواند به شکل ارزانی به سوخت های پاک و تجدید پذیر الکلی تبدیل شوند. در حالیکه مفهوم کلی تولید اتانول تغییری نکرده پالایشگاههای سوخت های تجدید پذیر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته غلات ‚نوشیدنی ها ‚ضایعات مواد غذایی و سلولز موجود در زباله های با منشا زیستی را به اتانول تبدیل می کنند. بیش از 90 % از اتانول غلات از روش dry mill وبقیه از روش wet millبدست می آید .تفاوت دو روش در نحوه عمل آوری اولیه می باشد.

تولید اتانول یا اتیل الکل از روش Dry Mill:

در این روش دانه غلات به صورت کامل خرد شده ‚سپس با آب مخلوط شده تا mashبدست آید .بعد از افزودن آنزیم ها به مش‚.  نشاسته به قند تبدیل می شود . پس از پختن mash و سرد کردن به دستگاه تخمیر منتقل شده و مخمر به آن افزوده می شود و در نتیجه تبدیل قند به الکل اغاز می شود.

تولید اتانول یا اتیل الکل از روش Wet Mill:

در این روش در ابتدا دانه های غلات خیسانده می شوند .سپس خمیر به دست امده از طریق آسیاب ها له می شود  و باقیمانده فیبر‚ گلوتن و نشاسته در مرحله بعد جدا می شوند.بقیه مراحل شبیه dry mill می باشد .
 دانه های غلات ←آسیاب کردن غلات و تشکیل mash←افزودن آب و پختن ترکیب ←شکستن نشاسته به قند ←تخمیر و تبدیل قند به الکل ←تقطیر←اتانول

تولید اتانول یا اتیل الکل با استفاده از کاتالیست :

در این روش اتانول یا اتیل الکل از هیدراسیون اتیلن با حضور کاتالیست اسیدی مثل اسید فسفریک بدست می آید .
C2H4 +H2O→→CH3CH2OH

کاربردهای اتانول یا اتیل الکل:

اتانول به عنوان سوخت : اتانول یک سوخت تجدید پذیر است که به صورت ترکیب با گازوییل مصرف می شود البته امکان استفاده از اتانول به صورت غیر ترکیبی با گازوییل هم وجود دارد .عدد اکتان اتانول از گازوییل بالاتر است که به آن خواص ترکیبی بالایی می دهد.در سالهای اخیر برای کاهش اثرات منفی سوخت های فسیلی ‚مصرف اتانول افزایش یافته است .امروزه تعداد قابل توجهی ازموتور وسایل نقلیه قابلیت استفاده از سوخت ترکیبی اتانول _گازوییل را دارند.  سازگاری وسایل نقلیه با اتانول وابسته به تکنولوژی و مواد مصرفی دارد .

اتانول به عنوان حلال : به این دلیل که اتانول می تواند هر دو نوع مولکول قطبی و یونی را جذب کند  در صنایع مصرفی به عنوان دومین حلال مهم پس از آب به کار می رود .از این رو  به صورت گسترده درتولید  لاک‚ عطر‚اسانس ها‚ طعم دهنده ها و رنگ دهنده های  غذایی  استفاده می شود .در صنایع دارویی و به عنوان ماده ضدعفونی کننده کاربرد دارد . در حقیقت اتانول در ژل های ضدعفونی کننده و محصولات بهداشتی کاربرد دارد .اتانول یک نوع الکل با کمترین میزان سمیت می باشد .به همین دلیل در صنایع دارویی برای تسکین دادن درد و قرص های ضدسرفه و سرماخوردگی استفاده می شود .

اتانول برای تولید مواد شیمیایی : از اتانول برای تولید استالدئید‚ اتیل کلرید ‚اتیل استات ‚اتیلن دیبرومید‚ اسید استیک ‚گلیکول اتر ‚اتیل امین و مواد منفجره استفاده می شود .

جهت نیاز به توضیحات بیشتر راجع به متانول به سایر منابع مراجعه نمائید.

نکات ایمنی :

تماس با چشم ها :باعث التهاب شدید چشم ها می شود .ممکن است باعث حساسیت به نور شود و قرنیه چشم آسیب جدی ببیند .در صورت مصدومیت سریعا به پزشک مراجعه کنید .

تماس با پوست :اتانول باعث التهاب ملایم پوستی می شود . در صورت تماس باید لباسها قبل از استفاده مجدد شسته شوند .

خوردن اتانول :ممکن است باعث التهاب سیستم گوارشی شود که به شکل حالت تهوع و اسهال بروز می کند .در حالات پیشرفته می تواند باعث بیهوشی ‚کما و حتی مرگ شود . بنابراین شخص مصدوم را مجبور به استفراغ نکنید و اگر مصدوم هوشیار است به او کمی شیر یا آب بدهید .

استنشاق اتانول :تنفس غلظت های بالای اتانول ممکن است باعث آسیب به سیستم عصبی شود که در نتیجه علایمی چون سرگیجه ‚سردرد و حالت تهوع دیده می شود .بخار اتانول می تواند باعث خفگی شود. در صورت مصدومیت شخص را سریعا به هوای آزاد منتقل کنید .

بسته بندی و فروش :

اتانول در بشکه های 220 لیتری به بازار عرضه می شود . در صورت نیاز به خرید با کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت فجر تماس حاصل نمایید.