مونوگلیسیرید و دی گلیسیرید افزودنی صنایع غذایی

مونو گلیسیرید:

مونو گلیسیرید یا آکیل گلیسیرول یا مونواکیل گلیسیرول طبقه ایی از گلیسیریدها هستند که به طور عموم از مولکولهای گلیسیرول متصل به اسید چرب در اتصال با باند استری ساخته شده اند. همچنانی که گلیسیرول ها شامل گروه متفاوت الکل نوع اول و دوم هستند دونوع گلیسیرید متفاوت ممکن است تشکیل شوند. ۱٫امونوآکیل گلیسیرید جایی که اسید چرب به الکل نوع اول وصل می شود.۲مونوآکیل گلیسیرول جایی که اسید چرب به الکل نوع دوم وصل می شود.

طرزتهیه مونوگلیسیرید :

مونوگلیسیریدها هم به روش بیولوژیکی و هم به روش صنعتی تولید می شوند.آنها به طور طبیعی در مقادیر کم (۰٫۱تا ۰٫۲) در تعدادی دانه های روغنی از قبیل  زیتون  ‚ شلغم رو غنی و پنبه دانه یافت می شوند.آنها به طور بیو سنتزی از روش هیدرولیز آنزیماتیک تری گلیسیریدها بوسیله لیپاز لیپو پروتئین و هیدرولیز آنزیماتیکی دی گلیسیریدها بوسیله لیپاز دی آکیل گلیسیرول ساخته می شوند یا به عنوان محصول واسطه در آلکیلاسیون گلیسیرول ها شرکت می کنند تا اسید چرب را شکل دهند.چندین مدل مونو گلیسیرید به صورت دارویی فعال وجود دارند.برای اطلاعات بیشتر به منابع معتبر رجوع کنید.

از لحاظ صنعتی آنها به طور ابتدائی از واکنش گلیسیریزه کردن میان تری گلیسریدها و گلیسیرول ها تولید می شوند.مواد خام تجارتی برای تولید مونو آکیل گلیسیرول ممکن استروغن یاچربی منبع سبزیجات ویا حیوانی باشند .

موارد استفاده مونو گلیسیرید :

مونو گلیسیریدها به طور عمده به عنوان سورفکتانت استفاده می شوند که ممکن است در شکل امولسیفایر با دی گلسیریدها و مونو گلیسیریدها وجود داشته باشند که به مقدار کم به عنوان E471 به محصولات غذایی تجارتی اضافه می شوندکه  در این محصولات به عنوان بازدارنده از اینکه مخلوط روغن و آب جدا شوند ‚ایفای نقش می کند.

مونو گلیسیریدها اغلب در محصولات غذایی آماده از قبیل نوشیدنی ها ‚بستنی‚آدامس‚ روغن تردکننده شیرینی‚خامه روی کیک ‚مارگارین و شیرینی استفاده می شود.در محصولات نانوایی مونوگلیسیریدها به عنوان بهبود دهنده حجم و بافت نان استفاده می شود.مونوگلیسیریدها برای افزایش پایداری فیزیکی خامه در نوشیدنی های شیر استفاده می شود.

مثالها:

مونولاورین به طور عموم در محصولات آرایشی استفاده می شودو به عنوان یک افزودنی خوراکی استفاده می شود.

گلیسیرین مونو استئارات در مواد غذایی به عنوان ضخیم کننده و امولسیفایر و نگه دارنده مواد غذایی استفاده می شود.

گلیسیرین هیدروکسی استئارات در تنو عی از محصولات آرایشی و مراقبت پوست استفاده می شود.

 

نکات ایمنی:

پوست:ممکن است باعث خارش جزئی پوست شود. در صورت آلودگی پوست صورت ‚دست و هر پوست در معرض قرار گرفته را بعد از استفاده مواد بشوئید.

چشم :در صورت آلودگی چشم چشم آلوده را به طور مداوم با آب شستشو دهید . اگر لنزی وجود دارد آنها را خارج کنید.اگر خارش چشم ادامه پیداکرد به پزشک مراجعه کنید.

بسته بندی :

در کیسه های ۲۵کیلویی به بازار عرضه می شود.

 

فروش مونو گلیسیرید:

در صورت نیاز به خرید با کارشتاسان شرکت کیمیا تجارت فجر تماس بگیرید یا پیام بگذارید.