پوشش های فسفاته

پوشش های فسفاته آهن , روی , منگنز به طور عمده برای آماده سازی سطوح آهنی و غیر آهنی قبل از رنگ بکار می روند.

نوع عملیات بستگی به میزان حدانتظار مقاومت خوردگی و سرعت عملیات متفاوت است و تعیین کننده نوع مقاومت پوششی، چسبندگی و خواص صابونی دارد.

پوشش فسفاته های آهن:

پوشش های فسفاته به سه نوع متفاوت تقسیم می شوند. ساده ترین آن ها پوشش های فسفاته آهن هستند . ضخامت خیلی کمی دارند ولی در عوض به راحتی بر روی سطح مورد نظر پوشش داده می شوند .آنها نیاز به کنترل عملیات پیچیده ای ندارند و اپراتور نیاز به آموزش خاصی ندارد. دمای کاربرد پوشش فسفاته آهن از 35 تا 70 درجه سانتی گراد می باشد و زمان عملیات بین 30 ثانیه تا 600 ثانیه متغیر است . ظاهر نهایی  شکل  فسفاته آهن به صورت آمورف می باشد که ما آن هارا به صورت رنگین کمان میبینیم.جهت کسب اطلاعات بیشتر به منابع معتبر مراجعه کنید.

پوشش های فسفاته

فسفاته روی :

پوشش فسفاته روی که پوشش های ضخیم تری هستند به روی سطوح به صورت لایه ای نا محلول و کریستالی به ضخامت 1 تا 20 میکرون تشکیل می شوند. پوشش حاصل لایه ی متخلخلی است که از اجزای فسفاته های روی و hopeite و فسفوفیلیت تشکیل می شود. پوشش های فلزات گالوانیزه با محلول فسفاته واکنش می دهند که باعث می شوند روی از سطح فلز داخل محلول حل شود .در مرحله بعدی فاز روی با محلول واکنش می دهد تا جز فسفاته روی را تشکیل دهد .در مرحله آخر جز فسفاته روی بوجود آمده در سطح فلز ته نشین می شود.

اینها پوشش های ناهمواری هستند که به نسبت پوشش های گالوانیزه 2 برابر مقاومت خوردگی دارند .البته عملکردشان به نسبت ضخامت پوشش متفاوت است.

انواع فسفاته روی در سه ظاهر کریستالی متفاوت به رنگ تیره، متوسط و خاکستری روشن ظاهر می شوند.

پوشش فسفاته روی

فسفاته منگنز :

فسفاته منگنز برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی استفاده می شوند , بسته به نوع ادتیو استفاده شده و وزن پوشش ته نشین شده مقاومت های خوردگی متفاوتی از خود نشان می دهند. زمان عملیات پوشش های فسفاته منگنز حدود 15 دقیقه و دمای واکنش حدود 95 درجه سانتی گراد می باشد.

نیکل یک ادتیو عمومی در حمام های فسفاته منگنز می باشد .نیکل تشکیل کریستال های فسفاته منگنز را سرعت می دهد .افزایش نیکل در حمام فسفاته باعث می شود کریستال های منطم و محکمی دز سطح فلز تشکیل شود. عمومی ترین منابع نیکل برای افزایش به حمام های فسفاته منگنز به صورت نیترات نیکل، فسفات نیکل، کربنات نیکل و کلرید نیکل می باشد.

مزیت پوشش های فسفات منگنز به پوشش های فسفات روی و اهن افزایش قابل توجه مقاومت در برابر خوردگی می باشد. افزایش نیکل کیفیت پوشش های نهایی را افزایش می دهد.

پوشش فسفاته منگنز

نکات ایمنی 

در هنگام استفاده از فسفاته ها بخاطر اسیدفسفریک استفاده شده نکات ایمنی باید رعایت شود. میزان خطرآفرینی برای فسفاته روی و منگنز بیش تز از فسفاته آهن است.

در هنگام استفاده و رقیق سازی حتما ماسک و دستکش و عینک محافظ استفاده شود .در صورت برخورد با چشم، آن را با مقدار کافی آب به مدت حداقل 15 دقیقه شست و شو دهید. هرگونه لنز را خارج کنید . در صورت ادامه یافتن خارش چشم،،توصیه پزشکی را رعایت کنید و به چشم پزشک مراجعه کنید.

در صورت بلعیدن، شخص مصدوم را وادار به استفراغ نکنید و مقداری شیر به او بخورانید . شخص مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کنید.

در صورت تماس با پوست و لباس ها، لباس ها را از تن شخص مصدوم خارج کرده و موضع آلوده را با آب فراوان شست و شو دهید.

فروش فسفاته های آهن روی منگنز :

پوشش های فسفاته آهن روی منگنز به صورت مایع و در گالن های 20 لیتری و 1000 لیتری به بازار عرضه می شوند. وزن مخصوص محلول از 1.2 تا 1.6 کیلوگرم بر مترمکعب متفاوت است. برای سفارش خرید با کارشناسان فروش کیمیا تجارت فجر تماس بگیرید.