خواص مونو اتیلن گلیکول :

مونو اتیلن گلیکول  یا همان MEGکه با نامهای اتیلن گلیکول و یا گلیکول شناخته می شود ‚یک مایع بدون رنگ و بدون بو  با طعم شیرین و ویسکوزیته پایین می باشد که کاملا در آب و بسیاری از مایعات ارگانیک قابل حل می باشد . فرمول شیمیایی آن HOCH2CH2OHمی باشد  و وزن مولکولی آن 62.07g/mol میباشد.نقطه جوش 197.6 و نقطه ذوب 12.8-درجه سانتیگراد دارد .

این ماده به عنوان واسطه در واکنش های زیادی استفاده می شود .استفاده گسترده از اتیلن گلیکول به عنوان ضد یخ به دلیل توانایی آن در پایین آوردن نقطه انجماد در ترکیب با آب می باشد .استفاده اصلی این ماده در تولید فیبرهای پلی استر و رزین های PET می باشد .

روشهای تولید مونو اتیلن گلیکول :

طبق روش قدیمی در ابتدا اتیلن بو سیله هوا یا اکسیژن در حضور یک کاتالیست نقره  در دمای 230درجه سانتیگراد اکسید می شود . مخلوط حاصل از یک اطفا کننده  و یک تصفیه کننده عبور داد ه می شود تا یک محلول آبدار EO یا همان اکسید اتیلن بدست آید که برای تولید MEGبکار می رود.مونو اتیلن تولید شده در این روش حدود 70% می باشد .در این روش از کاتالیست های اسیدی استفاده می شود . محصولات جانبی در این روش تری اتیلن ‚گلیکول تترا و متیلن گلیکول می باشند . برای توضیحات بیشتر به منابع دیگر رجوع کنید .

C2H4O+H2O→→→→HO-CH2CH2-OH

روش دیگر تولید این ماده OMEGA process نامیده می شود که شامل دو مرحله است . در این روش تمرکز بر تولید فقط MEG و جلوگیری از تولید محصولات جانبی می باشد که در نتیجه قیمت مناسبتری برای این ماده ایجاد میکند.در طی مرحله اول EO یا همان اکسید اتیلن با CO2واکنش میدهد تا کربنات اتیلن یا همان ECبدست اید . دی اکسید کربن مصرفی از کارخانجات تولید EO بدست می آید .در طی مرحله دوم کربنات اتیلن با آب واکنش می دهدتا مونواتیلن گلیکول بدست آید .در اینجا CO2مصرفی در مرحله اول آزاد می شود و به راکتور ECبرگردانده می شود .

C2H4O+CO2→→→→C3H4O3

C3H4O3+H2O→→→→HOC2H4OH +CO2

کاربردهای مونو اتیلن گلیکول :

این ماد ه به صورت عمده برای تولید پارچه های  پلی استر  استفاده می شود .در حقیقت حدود 80% مونو اتیلن گلیکول تولید شده در جهان در این موارد استفاده می شود .پلی استر در صنایع نساجی کاربرد دارد.به دلیل رشد چشمگیر تقاضا برای  پوشاک ‚ تقاضا برای MEGهم افزایش داشته است .

افزایش روز افزون برای ظروف PETکه به دلیل استحکام این ظروف می باشد ‚ باعث افزایش تقاضا برای MEG شده است .استفاده اصلی PET در بطری های پلاستیکی است. در حقیقت در اینجا MEG نقش پیش ماده را دارد.صنایع بسته بندی غذایی و دارویی مصرف کنندگان اصلی محصولات PETهستند.

کاربرد بعدی در ضدیخهای وسایل نقلیه می باشد . ضدیخ های حاوی MEG موتور اتومبیل ها را تا دمای 36- درجه سانتیگراد محافطت می کنند . در حقیقت از این ماده در تولید ضد یخ اتومبیل ‚ مایعات خنک کننده  و ضد یخ هواپیما به دلیل پایین بردن دمای انجماد آب استفاده می شود .همچنین در مایعات ترمز های هیدرولیک از آن استفاده می شود. ترکیب اتیلن گلیکول و آب باعث ایجاد خواص مضاعفی در محلول ضدیخ می شود ‚ مثلا مانع خوردگی و تجزیه اسید و رشد قارچ ها ومیکروبها می شود .

از این ترکیب شیمیایی به عنوان بازدارنده هیدراته در صنایع نفت و گاز برای کاهش ریسک تشکیل هیدرات در لوله های گاز که می تواند باعث گرفتگی لوله شود استفاده می شود .

نکات ایمنی در مورد مونو اتیلن گلیکول :

در صورت خوردن مونواتیلن گلیکول‚ دهان را کاملا شستشو دهید . شخص را مجبور به استفراغ نکنید و سریعا از پزشک کمک بگیرید .

در صورت تماس با پوست شخص را از محیط آلوده خارج کنید و سریعا پوست را با آب و صابون شستشو دهید . اگر التهاب پوستی ایجاد شد از پزشک کمک بگیرید .

در صورت تماس با چشم سریعا شستشو با آب فراوان به مدت 15 دقیقه را انجام دهید .اگر شخص همچنان احساس ناراحتی داشت از پزشک کمک بگیرید .

هنگام استفاده از این ماده از دستکش پلاستیکی یا PVCو عینک محافظ استفاده کنید . این ماده را دور از گرما و یا شعله نگهداری کنید.در محیط نگهداری این ماده سیگار نکشید .

بسته بندی و فروش :

مونو اتیلن گلیکول در بشکه های 200لیتری قابل عرضه می باشد .

جهت خرید با کارشناسان فروش شرکت کیمیا تجارت فجر تماس بگیرید.