نرم کن کاتیونیک | نرم کن کاتیونی

نرم کن کاتیونیک یا نرم کن کاتیونی، معمولا چهارمین نمک های امونیوم، امینو استرها . امینواسیدها هستند. برای تمامی انواع پارچه توصیه می شوند و می توانند در پروسه exhaustion در محیط اسیدی با پی اچ 4 تا 5، استفاده شوند. به نرم کن  کاتیونیک یا نرم کن کاتیونی ایجنت های تمام کننده مولکولی هم گفته می شود. چراکه این نرم کن ها پیوندهایی را با گروه کاتیونیک در سطح پارچه تشکیل می دهند، که معمولا پتانسیل الکتریکی منفی دارد. نرم کن های کاتیونیک ( نرم کن های کاتیونی) در حضور انیون های بزرگ، مشکل ایجاد کنند و باعث تغییر در تن رنگ و یا کاهش پایداری رنگ در مقدار نور در حضور رنگ های مستقیم و واکنش دهنده شوند. اطلاعات بیشتر

تصویری از نرم کن کاتیونیک

مزایای نرم کن کاتیونیک

به پارچه نرمی و پف می دهند.

در برابر چندین بار شست و شو ماندگار هستند.

باعث ایجاد خواص انتی استاتیک در پارچه می شوند.

برای همه روش های نساجی مناسب است.

سازگار با رزین است.

معایب نرم کن کاتیونی

زردی دارد و بنابراین مناسب پارچه های سفید نیست.

خواص ترشدگی (rewetting) ضعیفی دارند.

ممکن است پایه های رنگی را تغییر دهد.

ممکن است خاصیت ثبات در برابر نور را تخریب کند.

با نرم کن های انیونیک سازگاری ندارد.

نرم کن های کاتیونی به عنوان بهترین نرم کننده ها شناخته شده اند و در طول خشکشویی ماندگار هستند.

این نرم کننده ها غبار را جذب میکنند. اما اگر در معرض دمای بالا قرار گیرند ممکن است باعث ایجاد رنگ زرد شوند. زرد شدن خصوصیت پایان دهنده های کاتیونیکی است با هیدروژن آزاد که به اتم نیتروژن می چسبد و از انجا می تواند با کلرین پیوند دهد و کلرامین ها که عامل اصلی رنگ شدن هستند، تشکیل نشوند.

نحوه مصرف:

ابتدا نرم کن را با آب رقیق نموده و سپس به شیوه ی اسپری کردن یا پیکاپ نخ و الیاف مورد نظر را آغشته کنید. توجه داشته باشید برای استفاده در سیستم های رنگرزی ایتدا ph حمام را به وسیله اسید استیک در پی اچ 5 تا 5.5 نگاه دارید و در دمای40 الی 50 درجه سانتی گراد نرم کن را به حمام اضافه کنید.

میزان مصرف

کار با هاسپل  حدود 0.1 تا 3 درصد وزن وزن کالا
کار با بوبین حدود 0.5 تا 2 درصد وزن کالا
پدکردن پارچه حدود 20 الی 50 گرم در لیتر
جهت کار با سیستم ریسندگی از محلول 10 الی 20 درصد، حدود نیم تا یک درصد برداشت نسبت به وزن

شرایط نگهداری 

بهترین دما برای نگهداری نرم کن های کاتیونی دمای 10 تا 25 درجه سانتی گراد است اما توجه داشته باشید که نرم کن کاتیونی را در دمای زیر صفر درجه و در معرض مستقیم نور آفتاب نگه ندارید، در صورت رعایت موارد نام برده شده نرم کن کاتیونی تا یک سال پایدار است.

قیمت نرم کن کاتیونیک

نرم کن های کاتیونیک در بسته بندی های 180 پلاستیکی و فلزی به بازار عرضه می گردد. جهت استعلام قیمت با کارشناسان ما در واحد فروش در ارتباط باشید.