گاز پاک کن ها

گاز پاک کن ها

 

گاز پاک کن ها :

چه ترکیبات شیمیایی در گاز پاک کن ها استفاده می شوند ؟

ترکیبات موجود در گاز پاک کن ها ممکن است موجب نگرانی افراد شوند.  با گذشت زمان مواد چرب کثیف و ناخوشایند بر روی اجاق گاز و یا درون فر تشکیل می شوند . حتی برخی از آنها می توانند باعث ایجاد زنگ زدگی شوند . گاز پا کن ها راه حل اصلی خلاص شدن از شر این تجمع چربی ها هستند هر چند که مشکلاتی را نیز به همراه دارند . ترکیبات موجود در این مواد به شدت سمی هستند .این مواد در صورت تماس با پوست باعث عوارض پوستی میشوند.

 

چقدر گاز پاک کن ها سمی هستند ؟

این مواد معجونی از مواد شیمیایی از قبیل سود کاستیک ،دی کلرو متان و حتی اتیلن گلیلول هستند . اتیلن گلیلول ماده شیمیایی مورد استفاده درضد یخ می باشد و یکی از عوامل سمی بودن این تمیز کننده ها ‚ به دلیل وجود این ماده  می باشد .برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.  میزان سمی بودن یک ماده شیمیایی بامیزان آسیبی که به عملکرد طبیعی بدن انسان وارد می کند مشخص می شود .بر این اساس ‚ بسیاری از ترکیبات این مواد سمی هستند .با این اوصاف موقع استفاده از گاز پاک کن ها باید نکات احتیاطی رعایت شود . حتما از ماسک و دستکش استفاده شود .

 

آیا بخارات ناشی از گاز پاک کن ها غذا را مسموم می کند ؟

با وجود اینکه این بخارات می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند ولی خوشبختانه بسیار فرار هستند . این ترکیبات فرار معمولاً بدون جمع شدن بر روی سطوح تبخیر می شوند . بنابراین بخارات ناشی از این مواد نمی توانند باعث ایجاد ریسک مسمومیت غذا یی شوند .تنها در زمانی که غذا در تماس مستقیم با این گاز پا کن ها هست ‚ امکان ایجاد مسمومیت وجود دارد.

 

 اسید یا قلیا ؟

وقتی ترکیب اصلی یک ماده موادی مثل سود کاستیک یا سدیم هیدروکسید باشد این به معنای قلیاییت بالای این مواد است .این مواد قلیایی خاصیت این را دارند که پیوندهای مولکولی لیپید را از بین  ببرند .در این مورد هیدروکسید سدیم برای شکستن پیوندهای کووالانت وپیوندهای پلیمری ارگانیک موثر عمل می کند .

 

جایگزین های غیرسمی :

اگر دوست دارید جایگزین طبیعی گازپاک کن ها ی شیمیایی تهیه کنید ، به دو ماده نیاز دارید : جوش شیرین و سرکه. 

گام اول:

در ابتدا با ترکیب جوش شیرین و آب خمیر به دست می آید .لایه ای از این خمیر را بر روی گاز قرار دهید و برای مدتی اجازه دهید خمیر بر روی سطح باقی بماند. حداقل ۱۲ ساعت باید این خمیر برروی گاز بماند . برای پخش کردن خمیر برروی گاز بهتر است از دستکش و کاردک استفاده کنید . بعد از گذشت زمان کافی جوش شیرین خشک شده را پاک کنید. از یک ابزار لاستیکی و پلاستیکی مثل کاردک برای تمیز کردن جوش شیرین بهره بگیرید .یسپس سرکه را بر روی سطح اسپری کنید و دوباره به آن زمان دهید . سرکه اسیدی است و با باقی مانده های احتمالی جوش شیرین که قلیایی است واکنش می دهد و کف می کند. این باعث تمیز شدن و براق شدن اجاق گاز شما می شود.

گام دوم :

در صورت نیاز سرکه و آب بیشتری به اجاق گاز خود اسپری کنید. باقی مانده های احتمالی سرکه و واکنش آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. البته این ترکیب فقط برای اجاق استیل قابل استفاده است و جوش شیرین می تواند رنگ اجاق گازهای آلومینیومی را از بین ببرد .

برای مطالعه در مورد تمیزکننده های دیگر اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *