نمک صنعتی  و نمک خوراکی:

 نمک صنعتی و نمک خوراکی

نمک صنعتی و نمک خوراکی از لحاظ فرمولاسیون تفاوت کمی با هم دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.نمک   با فرمول شیمیایی NaCl در بستر دریا ‚ آبهای شور و اب دریا در سرتاسر جهان یافت می شوددر نتیجه سدیم کلرید منبعی از انواع دیگر ترکیبات سدیم میباشد.مقدار قابل توجهی از کلرید سدیم مصرفی برای تولید سود استفاده می شود.تولید نمک به صورت وسیع بوسیله تبخیر آب دریا و دریاچه های آب شور انجام می شود.کشور چین بزرگترین تولیدکننده نمک در جهان می باشد .نمک از ترکیب اجزای ان یعنی سدیم و کلسیم با فرمول زیر بدست می آید .

2Na+Cl2⇒2NaCl 

سدیم کلرید که نام شیمیایی نمک خوراکی است شامل 39%سدیم می باشدکه هیچگاه به صورت ازاد در طبیعت یافت نمیشود.درحقیقت این ماده به همراه مواد معدنی دیگر با کلرین وجود دارد.                                               

نمک صنعتی و نمک خوراکی در بدن انسان:

بدن یک شخص سالم با وزن 65کیلوگرم حاوی 256 گرم سدیم کلرید میباشدکه بخش عمده ان در ماع خارج سلولی می باشد و بقیه در استخوانها و سلولها وجود دارد.سدیم فراوانترین ماده شیمیایی خارج سلولی میباشد که با بقیه الکترولیت هامخصوصا پتاسیم در مایع خارج سلولی واکنش داده و باعث تنظیم فشار اسمزی می شودو سطح اب بدن را متعادل نگه می دارد.این ماده یک فاکتور اساسی در تعادل پایه اسیدی در ریلکس کردن ماهیچه ها می باشد.همچنین بخاطر تاثیرش برروی کلسیم سدیم میتواندباعث حل شدن هر سنگی که در بدن شکل میگیرد می شود.

خواص کلرید سدیم یا نمک :

– قابلیت حل  شدن بالا در اب و در مایعات دیگر تا حدودی حل میشود.

− نمک کریستالهای سفیدی است که بدون بو می باشد ولی طعم دارند.

− کلرید سدیم در حالت ابدار رسانای خوب الکتریسیته است به دلیل حرکت ازاد یونها

− نقطه ذوب نمک 801 درجه سانتیگراد و نقطه جوش ان1431 درجه می باشد .

مصارف :

سدیم کلرید که به عنوان نمک طعام شناخته می شود در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده استفاده وسیعی دارد.

همچنین کلرید سدیم در تولید مواد شیمیایی مختلفی شامل هیدروکسید سدیم جوش شیرین کربنات سدیم اسید هیدروکلریک و غیره کاربرد دارد.کلرید سدیم در صنایع نساجی پالایشگاههای نفت جاده سازی و صنایع لاستیک سازی استفاده می شود .

کاربرد مهم دیگر کلرید سدیم برای یخ زدایی جاده ها و پیاده روها در مناطق سرد و برفی می باشد.

ترکیبات نمک همچنین در تمیزکننده ها مانند شامپوها خمیردندان و حتی در سختی گیرهای اب استفاده می شوند .

نمک یک امولسیفایر طبیعی است .نمک روفن را با اب به سرعت مخلوط میکند که صنایع از این خصوصیت برای تولید لاستیک های ترکیبی و  پخش کننده روغن استفاده می کنند.

هنگامی که نمک به سیال حفاری اضافه می شود از ریزش سوراخ ها جلوگیری میکند در اینجا نمک به عنوان پایدارکننده دیوار عمل می کند .

اب سخت شامل کلسیم ومنیزیم می باشد. این موادبه فلزات در لوله ها می چسبند. کلرید سدیم این مواد شیمیایی سخت را جذب می کندو انها را از سیستم اب جدا می کند .

نمک به عنوان کاتالیست در صنایع رنگ نساجی برای ایجاد پوشش بیشتر رنگ و انسجام مواد سلولوزی استفاده می شود .

نکات ایمنی :

در صورت تماس با چشم و پوست ممکن است باعث التهاب شود که باید سریعا چشم ها و یا پوست را با آب فراوان شستشو داد.در صورت اسیب جدی به پزشک مراجعه شود .

بسته بندی و فروش:
نمک طعام و نمک خوراکی در کیسه های 25 کیلوگرمی و جامبو بگ های یک تنی به بازار عرضه می شوند.
جهت خرید و طرح هر گونه سوال با کارشناسان بخش فروش شرکت کیمیا تجارت فجر تماس بگیرید.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به مراجع پایه در خصوص NaCl مراجعه نمایید.