پرکلرور اتیلن

پرکلرور اتیلن یا تتراکلرو اتیلن یک مایع بی رنگ،غیر قابل اشتعال،فرار و در حقیقت یک هیدرو کربن کلرینه با بوی اتری است که ممکن است بخارات سمی فسژن را به هنگام در معرض قرار گیری با نورخورشید یا شعله از خود متساعد کند .فرمول عمومی آن CL2C=CCL2است وبه عنوان حللال خشکویی برای البسه استفاده می شود.آن در غلظت 1ppm رایحه شیرینی دارد و تولید جهانی آن روزانه بالغ بر 1میلیون تن می شود.

خواص: فرمول مولکولی :165.82g/mol
ظاهر :مایع بی رنگ و شفاف
دانسیته:1.622g/cm3
نقطه ذوب: 19C-
نقطه جوش:121.1C
حللالیت در آب:0.15g/l

روشهای تولید پرکلرور اتیلن

تتراکلرو اتیلن در ابتدا با تجزیه حرارتی هگزا کلرو متان تولید شد.

C2CL6→C2CL4+CL2

بیشتر تتراکلرو اتیلن بوسیله کلرینه کردن دمای بالای هیدور کربن ها تولید می شود. روشهای دیگر وقتی 1و2دی کلرو متان تا 400در جه سانتی گراد با کلر حرارت داده می شود بدست می آید .

CLCH2CH2CL+3CL2→CL2C=CCL2+4HCL

این واکنش بوسیله مخلوط کلرید پتاسیم و آلو مینیوم کلرید یا کربن فعال شده کاتالیزور می شود.و بوسیله تقطیر جداسازی می شود.جهت کسب اطلاعات بیشتر به منابع معتبر رجوع شود.

کاربرد 

تتراکلرو اتیلن حلال عالی برای مواد آلی است .گرچه فعال است اما شدیدا پایدار و غیر قابل آتش زا است . به این دلیل به طور وسیع در خشکشویی استفاده می شود. آن اغلب در مخلوط با هیدرو کربن های دیگربرای دی گریس کردن بخشهای فلزی در اتومبیل سازی و صنایع دیگر فلزی استفاده می شود. همچنین به عنوان رنگبر و لکه پاک کن استفاده می شود. و کاربرد دیگر آن کمک به  تعلیق سازی در اسپری هاست.

تاریخچه

در ابتدا تتراکلرور اتیلن به عنوان واسطه در تولید HFC-134و مبردهای گوناگون استفاده می شد.در اوایل قرن 20تتراکلرو اتیلن در درمان بیماریهای انگلی انسان و حیوان استفاده می شده است.

تصویری از پرکلرور اتیلن

نکات ایمنی پرکلرو اتیلن:

تنفس
مصدومیت ناشی از تنفس بستگی به غلظت در معرض قرار گیری دارد.غلظت های بالای در معرض قرار گیری ممکن است باعث ضعف سیستم عصبی، سردرد، کم شدن هوشیاری یا حتی مرگ بسته به غلظت در معرض قرار گرفتن دارد. بیش از حد در معرض این ماده بودن می تواند باعث ضعف کلیه، شش ها و دیگر بافت های بدن شود.
پوست
در معرض قرارگیری زیاد از حد مایع با پوست، خارش و برامدن پوست شود و در بعضی موارد به قرمزی و سوختگی پوست منجر شود.
چشم
ریخته شدن مایع در چشم ممکن است درد فراوان و خارش با خسارت موقتی را بدنبال داشته باشد. بخارات ان هم ممکن است باعث خارش شود.

بلعیدن
بلعیدن دوز کم ممکن است باعث درد معده، تهوع و ناراحتی های جزئی شود ولی خوردن مقدار زیادی از این ماده به مرگ منجر می شود.

درصورت تماس با پوست

کمک های اولیه:

در صورت تماس، چشم ها و پوست را براي مدت 15 دقيقه با آب زياد، شست و شو دهيد و فورا از کمک هاي پزشکي استفاده کنيد. در صورت خوردن، نبايد شخص را وادار به استفراغ کنيد فقط 2-4 ليوان آب و يا شير خورده شود. در اسرع وقت با مراکز درماني تماس بگيريد.

در صورت استنشاق از تنفس مصنوعي استفاده کنيد و شخص را به هواي آزاد انتقال دهيد. او را گرم نگه داريد و دکتر خبر کنيد.

بسته بندی و فروش :

این ماده در بسته بندی 250کیلوگرمی قابل عرضه می باشد.

جهت سفارش خرید با کارشناسان بخش فروش تماس حاصل فرمایید.