کلسیم بی کربنات

 

کلسیم بی کربنات که اغلب کربنات هیدروژن کلسیم نامیده می شود. ( با سدیم بی کربنات اشتباه گرفته نشود ) فرمول عمومی Ca(HCO3)2 را دارد . این اصطلاح به جزء  جامد اطلاق نمی شود . این ماده تنها در محلول آبی شامل یون (Ca 2+)  و بی کربنات (HCO3 -)  وجود دارد .که در موقع تجزیه ، کربن دی اکسید آزاد می کند .

 

کلسیم بی کربنات فواید و کاربرد ها

موارد استفاده :

این ماده که بعضی اوقات با بی کربنات سدیم اشتباه گرفته می شود ، یک آنتی اسید است که در سوزش معده ، سوء هاضمه و مشکلات معده استفاده می شود .

فواید کربنات هیدروژن کلسیم :

 این ماده به طور رژیمی برای مواقعی که مقدار کلسیم در بند کافی نیست . و برای تامین کلسیم مورد نیاز برای تندرستی استخوان ها ، ماهیچه ها و سیستم عصبی و قلب استفاده می شود .

روش تهیه بی کربنات کلسیم :

برای تهیه محلول اشباع این ماده، مقداری اضافه بر حد لازم از پودر این ماده به آب مقطر اضافه می شود . این ماده به مقدار کم در آب محلول است . دی اکسید کربن در آب تجزیه می شود. و همین تجزیه به انحلال پودر کربنات کلسیم در آب کمک می کند .

چه غذا هایی حاوی بی کربنات کلسیم هستند :

محصولات لبنی مانند شیر و ماست  ، برگ سبزیجات تازه همچون کلم بروکلی ، ماهی با استخوان های نرم همچون ساردین و سالمون کنسرو شده از منابع غنی این ماده برای بدن به شمار می روند .

مصرف چه مقدار از این ماده در روز مفید است ؟

خانم هایی که این ماده  را برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می کنند ، باید ۲ تا قرص ۵۰۰ میلی گرمی را ۳ بار در روز مصرف کنند و برای ایجاد نتیجه بهتر و جذب بهتر ، باید آن را به همراه غذا میل کنند . همچنین عموما نباید بیشتر از ۷۵۰۰ میلی گرم کربنات هیدروژن کلسیم در روز استفاده کنند .

بسته بندی و فروش :

این ماده بصورت پودر و در بسته بتدی کیسه دو لایه به بازار عرضه می شود. در صورت نیاز به خرید با کارشتاسان فروش کیمیا تجارت فجر تماس حاصل فرمائید.

 

نکات ایمنی و    MSDS

محافظت صورت و چشم :عینک مقاوم به مواد شیمیائی بایستی استفاده شود.هرگز لنز استفاده نکنید.

محافظت پوست : دستکش های نیتریلی تایید شده با علامت CEاستفاده کنید. لباسهای به طور کامل پوشیده استفاده کنید .

محافظت دستگاه تنفسی: ماسک های متناسب با دوز مواد استفاده شده ‚ استفاده کنید .

احتیاطات حرارتی و گرمایی : این ماده در موقع استفاده هیچ حرارت خطرناکی تولید نمی کند. و بنابراین در این مورد ملاحظاتی نیاز نیست در نظر گرفته شود.

کنترل محیط زیست : سیستم های تهویه مناسب قبل از تخلیه در اتمسفر  بایستی استفاده شود.  

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *