اسیداستیک گلاسیال (glacial aceticacid)

اسید استیک خالص و تقریبا بدون آب( anhydrous)، اسید استیک گلاسیال glacial aceticacid نامیده می شود.این ماده یک مایع بی رنگ است که رطوبت را از محیط جذب می کند به این معنا که دارای خاصیت hygroscopy می باشد. اسیداستیک گلاسیال در دمای 16.5 درجه سانتی گراد به صورت یک ماده کریستالی جامد، منجمد می شود. با وجود این که اسیداستیک در گروه اسیدهای ضعیف طبقه بندی می شود، اسید استیک گلاسیال یک اسید مخرب و سمی است که اگر در معرض بافت های بدن قرار گیرد باعث آسیب به بافت ها و در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

 خواص :

64-19-7  شماره CAS
اسیداستیک گلاسیال( glacial aceticacid) نام ماده
CH3COOH, C2H4O2 فرمول مولکولی
نساجی، افزودنی غذایی، PTA موارد استفاده
محلول در آب، اتانول، گلیسرول و دی اتیل اتر قابلیت حل شدن

تفاوت اسید استیک با اسید استیک گلاسیال :

اسید استیک معمولی  یک حللال تشکیل شده از آب و استیک اسید است اما اسید استیک گلاسیال شکل غلیظ شده استیک اسید است. نوع گلاسیال این ماده حاوی کم تر از 1 درصد آب است.

اسید استیک گلاسیال     اسید استیک
غلیظ شده استیک اسید حاوی حلال متشکل شده از استیک اسید و اب
به طور طبیعی ماهیت مخرب دارد و باعث آسیب به پوست،چشم ها و بینی می شود. برای اسید استیک به عنوان یک افزودنی غذایی هیچ تاثیر مخربی گزارش نشده است، حتی در محصولات خانگی مانند ترشی استفاده می شود.
می تواند به صورت کریستال های یخی شکل دیده شود. نمی تواند منجمد شود و به حالت کریستالی تبدیل شود.
 از طریق تغلیط استیک اسید از طزیق فرآیند stalacite بدست می آید. استسک اسیذ از طریق فرآیند یونیزه کردن متانول و سایر روش ها بدست می آید.
معمولا در آزمایشگاه تولید می شود. استیک اسید به طو ر طبیعی در گیاهان و بدن موجودات زنده یافت و تشکیل می شود.
اسید استیک گلاسیال

اسید استیک گلاسیال کاربرد :

اسید استیک گلاسیال به عنوان نگهدارنده برای کنسرو کردن ترشی ها و سایر سبزیجات استفاده می شود. همچنین این ماده به عنوان زداینده رسوب در تمیزکننده ها استفاده می شود و همچنین در داروسازی خاصیت ضد باکتری و ضدقارچی دارد. همچنین این ماده در  تولید وینیل استات استفاده می شود و هنگامی که یونیزه می شود، استات تولید شده مناسب پی اچ بدن است.

   آنالیز اسیداستیک:

Acetic Acid Analysis انالیز اسید استیک

بررسی ناخالصی های موجود در استیک اسید
تعیین اسید فرمیک در اسید استیک برای استفاده های صنعتی :

با بالا رفتن قیمت نفت خام و کمبود منابع نفت و خام در آینده ، مردم به فکر استفاده از صنعت شیمیایی  زغال سنگ افتادند.

اسید استیک مهمترین ماده واسطه در ساخت مواد شیمیایی زغال سنگ است. آن در تولید پلی اتیلن ‚ استات سلولز و پلی وینیل  ‚ بخوبی سنتز فیبرها و الیاف دیگر استفاده می شود. تولید این ماده در طول سه دهه اخیر بسیار زیاد بوده است. در چین در سال 2010 قابلیت تبدیل الکل به استیک اسید نزدیک به یک میلیون تن در سال بوده است.

خلوص استیک اسید ‚  کیفیت سنتز محصول نهائی را تعیین می کند. اسید فرمیک یکی از ناخالصی های عمده در استیک اسید است. بسیاری از روشهای تجزیه ایی برای آنالیز اسید فرمیک در استیک اسید با استفاده از گروماتوگرافی گازی انجام می شود.

در این روش از اتیل استات به عنوان استاندارد داخلی استفاده می شود. غلظت 0.1و 0.5و 1و 10درصد وزنی فرمیک اسید در محلول استیک اسید استاندارد با استات اتیل به عنوان یک استاندارد داخلی ساخته می شود. نتایج نشان می دهد که از غلظت های 0.1 تا 10 درصد اسید فرمیک در پاسخ  به تغییرات غلظت خطی است.

در این روش استفاده  از ستون های کاپیلاری این امکان را می دهد که استیک اسید و اسید فرمیک در هم غلظت های بالا و هم غلظت های پائین به خوبی جداسازی شوند. روشهای حساس و پایدار کروماتوگرافی ‚ انتخاب خوبی برای آنالیز اسید فرمیک در مقایسه با روشهای دیگری است که به تغییرات به کندی و کم  پاسخ می دهند. و این  روش به سرعت اطلاعات قابل قبولی از غلظت به دست می دهد.

شرایط نگهداری :

اگر این ماده در محلی نگهداری می شود که فاقد گردش هوای مناسب است، حتما از ماسک ها و تجهیزات تنفسی مناسب استفاده کنید. همچنین توصیه می شود در هنگام کار با این محصول از دستکش استفاده کنید.مخصوصا در مواقع کار مداوم با این ماده حتما از دستکش محافظ استفاده نمائید.