کاربرد اسید استیک

کاربرد های اسید استیک بسیار متنوع است. در این مقاله سعی بر این است  تا با کاربرد اسید استیک در صنایع گوناگون آشنا شویم. اسید استیک یکی از مهم ترین اسیدهای ارگانیک برای سنتز اسید استیک اتیلن، سلولز استات، استیک اسید ابدار، استات متال و اسید استیک هالوژن شده بکار می رود.

اسید استیک همچنین ماده خام مهم برای سنتز مواد دارویی، رنگ ها، حشره کش ها و ترکیبات شیمیایی آلی دیگر می باشد. علاوه براین، در کارخانه های داروسازی و سلولز استات، چاپ پارچه، صنایع لاستیک استفاده وسیع می شود.

کاربرد های اسید استیک

کاربرد اسید استیک در نساجی 

کاربرد اسید استیک در نساجی به عنوان کنترل کننده PH در بیشتر صنایع رنگ پارچه است. همچنین اسید استیک گلاسیال به صورت گسترده در صنایع چاپ و رنگ استفاده می شود.

ساختمان سازی

در طول زمستان، بتون به راحتی به دلیل هوای سرد سفت می شود. اسید استیک برای جلوگیری از سفت شدن آن استفاده می شود.

 صنایع داروسازی

اسید استیک حلال و ماده خام اصلی محصولات دارویی است که به صورت عمده در تولید پنی G پتاسیم، پنی سیلین G سدیم، استانیلید، سولفا متاگزال، سیپروفلوکساین و …. استفاده می شود.

صنایع غذایی 

در کارخانه های ترشی سازی و تعداد زیادی از چاشنی های غذایی مانند سس مایونز، خردل و کچاپ از اسید استیک استفاده می شود. به اضافه، سرکه یا همان اسید استیک با مواد دارای خاصیت بازی مانند جوش شیرین واکنس می دهد که این واکنش منجر به تولیذ گاز و درنتیجه پف کردن مواد خوراکی می شود.

کشاورزی

همان طور که میدانید، هر گونه از گیاهان در خاک هایی به میزان PH مشخص رشد می کنند و برای رشد و باروری حداکثری گیاهان باید میزان خاصیت بازی  و اسیدی خاک کنترل شود. به طور مثال: در خاک هایی که حاوی مقادیر زیادی از اهک هستند، برای کاهش قلیایی بودن خاک و به طور کلی تنظیم PH خاک از اسید استیک استفاده می شود.

تصویری از استیک اسید در کشاورزی

همچنین بخوانید

اسیداستیک