سدیم تری پولی فسفات

سدیم تری پلی فسفات STPP:

مشخصات سدیم تری پلی فسفات STPP

سدیم تری پلی فسفات یا تری فسفات سدیم

فرم مولکولی:

n=1-6            Na5O10P3,nH2o

Na5p3O10

 

نام شیمیایی: پنتا سدیم تری فسفات یا STPP

وزن مولکولی:     ۳۶۷٫۸۶g/mol

خواص آزمایشگاهی سدیم تری پلی فسفاتSTPP

 سفید ، پودر یا گرانول های اندک آب دوست

کریستال های سفید یا پودری

رنگ / شکل : سفید پودری

نقطه ذوب : ۶۲۲ درجه سانتی گراد

حلالیت : بسیار نامحلول در آب و نامحلول در اتانول

حلالیت ۱۴٫۵ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب در ۲۵ درجه سانتی گراد

 

آنالیز سدیم تری پولی فسفات

 

روش تولیدسدیم تری پلی فسفاتSTPP:

 

همانطور که در بخش طرح های تولیدی سود آور شیمیایی در مقاله روش تولید تری پلی فسفات سدیم (stpp) گفتیم ، این ماده با حرارت دادن مخلوط استوکیومتریک در سدیم فسفات (Na2HPO4) و مونو سدیم فسفات NaH2PO4 تحت شرایط کنترل شده به دست می آید .

۲ Na2 HOP4 + NaH2 PO4 ——> Na5 P3 O10 + 2 H2O

در این روش به طور تخمینی ۲ میلیون تن سالیانه در جهان  تولید می شود .

سدیم تری فسفات سدیم در هر دو فرم نمک بدون آب و شش آبه وجود دارد و آنیونی است که به طور قوی به کاتیون های فلزی به عنوان عامل شلات کننده می چسبد .

سدیم تری پلی فسفات stpp

موارد استفاده :

بخش عمده استفاده از این ماده در شوینده های تجاری می باشد . آن به عنوان سازنده و نرم کننده آب استفاده می شود . در آب های سخت (آب های شامل مقادیر زیادی از یون های منیزیم و کلسیم Mg2+   و Ca2+  ) واترجت ها کارایی خود را از دست می دهند ، به عنوان نماینده ی شلات کننده قوی ، سدیم تری پلی فسفات به طور محکم به کاتیون ها می چسبد و از اینکه سولفات ها باعث خرابی سیستم های آبی شود ، جلوگیری می کند .

کاربرد های غذایی  STPP

این ماده در صنعت غذا های دریایی ، گوشت ، ماکیان و غذاهای حیوانی ، به عنوان نگه دارنده عمل می کند . در صنعت غذایی سدیم تری پلی فسفات به عنوان یک امولسیفایر و نگه دارنده رطوبت عمل می کند .

موارد کاربرد دیگر این ماده به عنوان جزئی از ترکیبات متشکل در سرامیک ها ( که باعث کاهش ویسکوزیته دوغاب به یک حد مشخص می شود ) و در چرم سازی (به عنوان نماینده پوشاننده و ترکیبی ) ، کند کننده سکون ، کند کننده آتش ، در خمیر کاغذ و در پیگمنت های ضد خوردگی ، نساجی ، تولید لاستیک و محصولات ضد خوردگی استفاده می شود . همچنین در خمیر دندان ، محصولات ضد خوردگی دندان و در ساخت دارو ها کاربرد دارد .

کاربرد در سرامیک ها:

STTPدر کم کردن ویسکوزیته لعاب کمک می کند. همچنین با شلان کردن یون های سخت و صمغ زدایی کامل در سرامیک ها ‚ کیفیت این محصولات را بهبود می بخشد.به طور کلی به صورت دانه های سفید رنگ عرضه می شود که باید در مکانی خشک و با هواکش های متاسب و جدا از گرما و سرمای شدید نگهداری شود.

استفاده از این ماده در سرامیک ها باعث می شود یک  جرم از دوغاب مشخص ویسگوزیته اش کاهش پیدا کند. همچنین سیالیت دوغاب را بهبود می دهد. این عمل هزینه های عملیات را کاهش می دهد. چرا که کم کردن آب در دوغاب به معنی کاهش مصرف انرژی و نهایتا کارکرد کم آسیاب گلوله ایی و یا خشک کن های اسپری را شامل می شود.

بهبود کارائی

مورد دیگر استفاده از این ماده در لعاب به منظور بهبود خواص رِئولوژیکی لعاب به منظور کم کردن پیدایش سوراخ ها‚ برآمدگی ها و سایر عیوب در لعاب استفاده کرد.

وجود این ماده در سرامیک ها به تشکیل الگوهای مرمر شکل با کیفیت بالا در سرامیک کمک می کند. این قابلیت از تارشدن الگوها پس از قالب گیری و لعاب کاری جلوگیری می کند.

سازندگان کاشی و سرامیک از مفید بودن فاکتورهای زمان گیرش ‚ رئولوژی در ساخت محصولا ت بهداشتی و سرامیک ها و حتی دکل برق و روکش سیم های فشار قوی برق ‚ کاملا آگاه هستند.

نکات ایمنی برای سدیم تری پلی فسفات :

بعد از تنفس : مصدوم را به هوای تازه منتقل کنید و اجازه دهید برای تنفس در جای راحتی استراحت کند . اگر احساس ناخوشی می کند به مرکز درمانی یا دکتر مراجعه کنید .

کمک های اولیه پس از برخورد با پوست :

ناحیه صدمه دیده را با مقدار زیادی آب و صابون بشویید . قبل از استفاده مجدد لباس های آلوده را شستشو دهید . اگر خارش پوست اتفاق افتاد ، توصیه های پزشکی را به کار بگیرید

کمک های اولیه پس از برخورد با چشم :

چشم را برای چند دقیقه به طور مداوم با آب بشویید . اگر می توانید لنز های تماسی را خارج کنید . اگر خارش ادامه پیدا کرد ، به پزشک مراجعه کنید .

کمک های اولیه بعد از بلعیدن :

دهان را با مقدار زیادی آب شستشو دهید . اگر احساس ناخوشی می کنید به پزشک مراجعه کنید


فروش ویژه تری پلی فسفات سدیم STPP

وارداتی

با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت

www.sundiachem.com