متیلن کلراید – دی کلرومتان

متیلن کلراید ( DCM یا دی کلرومتان ) یک جز آلی کلرینه شده با فرمول CH2Cl است . این مایع بی رنگ فرار با یک عطر تقریبا شیرین به طور وسیعی به عنوان حلال استفاده می شود . گرچه آن با آب قابل امتزاج نیست اما قطبی است و با بسیاری حلال های قطبی قابل امتزاج است .

خواص فیزیکی و شیمیایی :

حالت فیزیکی : مایع

ظاهر : بی رنگ

فشار بخار : ۳۵۰ میلی متر جیوه در ۲۰ درجه سانتیگراد

دانسیته بخار : ۲٫۹۳

نقطه جوش : ۴۰ درجه سانتیگراد

نقطه یخ زدگی : -۹۷ درجه ساتیگراد

حلالیت : خیلی کم

وزن مخصوص : ۱٫۳۳ (آب=۱)

فرم مولکولی  : CH2Cl2

وزن مولکولی : ۸۴٫۹۳

 

 

روش های تولید :

دی کلرومتان به وسیله مورد عمل قرار دادن کلرو متان یا متان با گاز کلر در دمای ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد به دست می آید . در این دما هر دوی متان و کلرو متان دستخوش یک سری واکنش های پیش رونده می شوند و بسیاری محصولات کلرینه را تولید می کنند . در این روش در سال ۱۹۹۳ در آمریکا ، اروپا و ژاپن ۴۰۰٫۰۰۰ تن DCM تولید شده است .

CH4 +Cl2—> CH3Cl + HCl

CH3Cl +Cl2 —> CH2Cl2 +HCl

CH2Cl2 + Cl2 —> CHCl3 +HCl

CHCl3 + Cl2—> CCl4 + HCl

خروجی این فرایند ، مخلوطی از کلرومتان ، دی کلرومتان ، کلروفرم و تترا کلرید کربن است . این اجزا به وسیله تقطیر از هم جدا می شوند .

دی کلرومتان برای اولین بار در سال ۱۸۳۹ به وسیله یک دانشمند فرانسوی اختراع شد که با جدا سازی مخلوطی از کلر و کلرومتان که در معرض خورشید قرار گرفته بود ، به دست آمد .

متیلن کلراید - دی کلرومتان

موارد استفاده متیلن دی کلراید:

متیلن کلراید بسیار فعال است و توانایی این را دارد که گستره وسیعی از مواد آلی را در خود حل کند که این ویژگی ، این ماده را برای فرایند های شیمیایی مفید می کند .

به طور وسیع در رنگبر ها و چربی گیر ها استفاده می شود . در صنایع غذایی به عنوان دی کافئین کننده قهوه و چای استفاده می شود که باعث می شود مواد تلخ کننده و طعم دهنده آنها را حذف کند . فراریت آن باعث می شود در اسپری های دفع کننده و همچنین به عنوان عامل تورم در فوم های پلی اورتان استفاده شود . اطلاعات بیشتر

اثرات محیط زیستی  :

دی کلرومتان به عنوان مخرب لایه اوزون شناخته نشده است . مطابق قوانین EPA طول عمر اتمسفری DCM بسیار کوتاه است . بنابر این قبل از اینکه این مواد به لایه اوزون برسند ، تجزیه می شوند .

موارد احتیاطی متیلن کلراید :

چشم : در صورت برخورد با چشم ، باعث خارش جدی می شود و حتی ممکن است باعث سوختگی چشم شود .

پوست : در صورت برخورد با پوست ، ممکن است جذب شود و باعث خارش و قرمزی پوست در حالت سوختگی شود و در صورت ادامه برخورد با پوست ، باعث سوختگی شدید می شود .

بلعیدن : در صورت بلعیدن باعث صدمه به کلیه و سیستم های اعصاب می شود . سردرد مزمن از اثرات آن است و باعث می شود کربوکسی هموگلوبین خون زیاد شود .

تنفس : در معرض قرار گیری این ماده باعث سردرد می شود که نهایتا منتج به حالت کما می شود.

کمک های اولیه :

چشم : در صورت برخورد با چشم ، چشم را حداقل برای ۱۵ دقیقه شستشو دهید و توصیه های پزشکی را به کار بگیرید .

پوست : در صورت تماس با پوست ، پوست را با مقدار زیادی آب بشویید و لباس و کفش های آلوده را جدا کنید . اگر خارش زیاد شده توصیه های پزشکی را انجام دهید . لباس ها را قبل از استفاده مجدد کاملا بشویید .

بلعیدن :

در صورت بلعیدن هرگز شخص مصدوم را وادار به استفراغ نکنید مگر اینکه پرسنل پزشکی این کار را به شما توصیه کردند . هرگز چیزی را از طریق دهان به شخص مصدوم ندهید . توصیه های پزشکی را به کار بگیرید .

تنفس: شخص مصدوم را به هوای تازه منتقل کنید . تنفس مصنوعی به شخص مصدوم بدهید و اگر امکان پذیر بود از کپسول اکسیژن استفاده کنید .

نگهداری :

در ظرف های محکم در بسته نگهداری کنید . از تماس با مواد اکسید کننده دی کلرومتان را دور نگه دارید .در جای سرد و خشک و به دور از مواد دیگر نگهداری کنید. دمای نگهداری کمتر از ۴۰ درجه است . دور از فلزات فعال نگهداری کنید .

پایداری و واکنش پذیری :

پایداری شیمیایی : در دمای اتاق و ظرف های محکم بسته شده و در شرایط معمول حمل و نقل پایدار است . ممکن است در شرایط جوی که اکسیژن زیادی داشته باشد ، مخلوط قابل انفجاری تشکیل دهد . در حضور آب به کندی تجزیه می شود و HCl تولید می کند . خوردگی آن و استنلس استیل ، مس و آلومینیوم ممکن است اتفاق بیفتد .

ناسازگاری با مواد دیگر : با اکسید کننده های قوی ،با باز های قوی و با مواد شیمیایی فعال ناسازگاری دارد .

محصولات تجزیه ای خطرناک : هیدروژن کلراید ، کربن مونوکسید و کربن دی اکسید

محصولات پلیمریزه خطرناک : بوجود نمی آید .

 


فروش متیل کلراید – دی کلرومتان

 

 

فروش متیل کلراید یا دی کلرومتان در بشکه های ۲۰۰ کیلو گرمی

جهت استعلام قیمت تماس بگیرید.