شناور ماندن انسان به چه چیزهایی بستگی دارد . چرا جسد انسان به راحتی بر روی آب شناور می شود.در عوض شخص زنده برای شناور ماندن خود در روی آب باید تلاش های بسیاری انجام دهد. نقش  قانون ارشمیدس چیست . چگالی چیست و ارتباط این فاکتورها چگونه است. ؟ این ها همه مطالبی هستند که در این مقاله به طور کامل بررسی می شوند.

چگالی چیست ؟

دانسیته عبارت از نسبت جرم اجسام به حجم است . که برای هر عنصری متفاوت است . مثلا برای آب حدود 1 است . و آهن 7.8 و آلومینیوم 2.7 و روی 7.1 و مس 8.9 و نقره 10.5 و سرب 11.3 است . برای جیوه 13.6 است و طلا 19.32 است .و واحد کیلوگرم بر متر مکعب است . نسبت دانسیته بین دو عنصر مختلف به چگالی معروف است. مثلا چگالی آهن به آب 7.8 است . در بعضی مراجع ازچگالی و دانسیته به جای همدیگر استفاده می شود. و بین این دو اختلافی قائل نمی شوند.

قانون ارشمیدس :

تا بحال دقت کرده اید چرا جابجایی اجسام در آب راحتتر است. کشیدن یک جرم ده تنی به مراتب در روی آب از روی زمین آسانتر است . این به دلیل این است که اجسام در روی آب به مقدار زیادی سبک می شوند و یا به اصطلاح تغییر وزن می دهند . قانون ارشمیدس می گوید اگر جسمی بر روی آب قرار گیرد غوطه ور شود یا فرو رود به اندازه آب هم حجم خودش سبک می شود . در حقیقت وزن این جسم وقتی داخل محیط آبی قرار می گیرد به این صورت محاسبه می شود. که وزن آب هم حجم از وزن جسم کم می شود .باقی مانده اگر سبکتر از آب شد در روی آب غوطه ور می شود و اگر سنگین تر از آب باشد داخل آب فرو می رود.

فاکتورهای موثر در شناوری اجسام روی آب و شناور ماندن انسان :

در مورد اجسام دو فاکتور  جهت شناوری بسیار مهم است یکی چگالی و دیگری حجم جسم . مثلا ممکن است برای دو جسم ساخته شده از آهن با اینکه هر دو از یک عنصر ساخته شده اند یکی برروی آب قرار گیرد و دیگری در آب فررود . در این مورد چگالی هر دو مربوط به آهن و عدد 8.7 است . در مورد جسمی که در آب غوطه ور می شود قطعا حجم آن بسیار بزرگتر از اولی است . یا به اصطلاح آهن توخالی است.

شیشه و سنگ و سکه درداخل آب فرو می روند. در حالی که چوب برروی آب غوطه ور می شود. کشتی های بزرگ با اینکه از آهن ساخته شده اند برروی آب غوطه ور می شوند. دلیل این امر این است که در داخل این کشتی ها فضای خالی بسیاری وجوددارد. به طور کلی هر چه جسمی که برروی آب قرار می گیرد سطح تماس بیشتری با آب داشته باشد بهتر در روی آب غوطه ور می شود. به اصطلاح آب بیشتری را به عقب می راند و در روی آب غوطه ور می شود. پس در مورد شناور ماندن برروی آب سطح بیرونی جسم که در ارتباط با آب قرار می گیرد بسیار مهم است .

دلیل شناور ماندن انسان روی آب

با وجود توضیخات بالا چرا فردی که بروی آب قرارمیگیرد با وجود تلاش برروی آب ماندن ‚ غرق می شود اما جسد انسان پس از مدتی روی آب غوطه ور می شود.

اجسام و موجوداتی که وزن آنها بیشتر از وزن آب هم حجمشان است در آب غرق می شوند.در موقع شنا کردن انسان وقتی می تواند روی آب بماند هوای زیادی در بدن خود محبوس کند وبه اصطلاح حجم هوای داخل شش های خود را تعییر دهد.چگالی بدن حیوانات و انسان بسیار به آب نزدیک است و کمی از آن سنگین تر است و با تکنیک هواگیری می تواند روی آب شناور شود.

پس از مرگ جسد انسان داخل آب فرو می رود. در این زمان آنزیم ها کار خود را شروع می کنند . بافت بدن انسان را تبدیل به آب و گازهایی می کنند که عمدتا سبکتر از آب هستند . در این وضعیت جسد باد می کند و برروی آب غوطه ور می شود. چگالی بدن باد کرده و بی جان بسیار کمتر از انسان زنده است .

غوطه وری در آب نمک:

وقتی نمک به آب اضافه می شود چگالی آب بیشتر می شود . در این حالت غوطه وری بروی آب بسیار راحت خواهد بود . به عنوان یک آزمایش می توانید داخل یک لیوان آب تخم مرغ را غوطه ور کنید . در ابتدا تخم مرغ در آب فرو می رود. ولی در ادامه با اضافه کردن نمک به آب تخم مرغ بر روی سطح آب شناور می شود.

تکنیک های شناوری بر روی آب :

قبل از آموزش تکنیک های شناوری به دلایل متعدد شناوری هر فرد روی آب اشاره می کنیم :

1.داشتن بدن دارای چربی بیشتر : هر چقدر بدن فرد عضلات بیشتری داشته باشد چربی کمتری دارد و شناور ماندن آن برروی آب بسیار سخت خواهد بود.

2.شش ها »افرادی که دارای شش های بزرگتری به نسبت جثه اشان هستند زمان بیشتری را می توانند برروی آب غوطه ور شوند.

3.استفاده از آب دارای نمک بیشتر: هرچقدر نمک موجود درآب بیشتر باشد و یا به اصطلاح آب شورتر باشد شناور ماندن برروی آب آسانتر است .

برای شناوری برروی آب ابتدا بدن و عضلات خود را شل کرده وبه آرامی نفس بکشید.

مرحله بعد استفاده از وسایل شناوری مثل بالن شنا و دستبد مخصوص است که پر از هواشده است .

مرحله بعد سعی کنید بدنتان را صاف بروی آب قرار دهید و به اصطلاح مثل خط مستقیم برروی آب قرار گیرید.

در مرحله بعد گوشهایتان باید زیز آب باشد . و چانه تان را به اندازه چند سانتی متر بالاتر از آب بیاورید .

اجازه دهید آب تاگونه هایتان بالا بیاید . و در حین قرارگیری در آب به هیچ وجه سرتان را نچرخانید.

تکنیک های نهایی شناور ماندن انسان:

در موقع قرار دادن دستها در کنارتان سعی کنید کف دستها به سمت بالا باشد . در آب آرام نفس بکشید . این کار کمک می کند بدن آرامتری داشته باشید و نیروی بدنتان برای ادامه ذخیره شود. اگر احساس کردید نمی توانید روی آب بمانید از تکنیک های دوچرخه زدن دست و پا استفاده کنید. با دستهای خود فرم حرکت پارو زدن را انجام دهید . با این کار آب را به عقب و جلو می رانید و سعی حرکت دستها یکی در جهت عقربه ساعت و دیگری مخالف عقربه ساعت باشد.

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید